I en dold inspelning säger en SD-medarbetare till Kalla faktas reporter att kontona internt kallas för ”trollfabrik”. Men att det skulle vara det tillbakavisas av partiledaren Jimmie Åkesson:
– Det TV4 ville visa var trollfabrik och desinformation. Det har man alltså inte lyckats göra utan det är de här humorklippen man kommit fram till efter ett års infiltration, säger han till SVT.
”Förvirrande likt”
På ett av de utpekade kontona finns en video med Magdalena Andersson som klippts om för att det ska låta som att hon säger ”tillsammans kan vi förgöra Sverige”.
I videons bildtext står det ”Socialdemokraterna Inofficiell Officiell Valfilm”. SD:s kommunikationschef Joachim Wallerstien avvisar att påståendet i videon skulle vara desinformation, utan säger till Kalla fakta att det är en åsikt.
Bengt Johansson, medieforskare på Göteborgs universitet, tycker att man alltid kan vara kritisk när man inte vågar stå öppet för den opinionsbildning man gör.
– Att göra den här typen av politisk satir är inte något nytt, men är man gjorde sådant här förr i tiden så var man tydlig med att det var olika karikatyrer. Man såg att det inte var på riktigt. Här är det förvirrande likt och då börjar man närma sig gränsen för desinformation, säger han.
”Man balanserar precis vid gränsen”
Mattias Svahn, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, är inne på samma spår och menar att humorn och satiren gör det hela till en gråzon.
– Det är svårt att dra en gräns mellan satir, diskussion och desinformation. Hård retorik och hatpropaganda är inte desinformation per se.
Svahn menar att om syftet är att mottagaren ska tro på det i sak, då kan det vara desinformation. Men är meningen att mottagaren ska känna en känsla men inte nödvändigtvis tro på det, då är det traditionell propaganda.