Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det var en dryg vecka sedan som drunkningsolyckan i Furusund skedde. Hör Trafikverket om säkerheten på vägfärjorna – och vilka avvägningar de gör. Foto: Kalle Thulin/SVT

Efter färjeolyckan i Furusund – Trafikverket har utrett säkerheten

Uppdaterad
Publicerad

I söndags omkom en man och en kvinna i 75-årsåldern efter att ha kört överbord en vägfärja. Efter olyckan har Trafikverket, som driver vägfärjorna, utrett säkerheten.

Med 14 fartyg på 9 färjeleder och med ungefär 1 000 enkelturer per dag, transporterar Trafikverkets vägfärjor 15 000 – 20 000 fordon dagligen, bara i Stockholms län.

Förra veckan körde en personbil på en av färjorna i Norrtäljetrakten överbord och två personer miste livet. På Trafikverket har man i veckan sett över säkerheten.

– Vi har tillsatt en egen utredning och har inte kunnat identifiera något direkt fel med våra färjor, säger Anders Nordqvist, tf rederichef på Trafikverket.

”Grindarna måste vara forcerbara”

De stålgrindar som finns på färjans båda ändar höll inte tillbaka den personbil som istället körde genom och hamnade i vattnet.

Kent Flat, chef för kvalitet och sjösäkerhet på Trafikverket, förklarar att grindarna går att jämföra med de bommar som finns vid järnvägar.

– I någon utsträckning måste grindarna vara forcerbara, för det finns ju andra risker än att köra av båten, tillfällen där båten behöver evakueras till exempel. Vi måste ta in alla aspekter och göra en bedömning för att göra att det ska bli så bra som möjligt utan att äventyra säkerheten åt varken det ena eller andra hållet, säger Kent Flat.

Finns det anledning att vara självkritiska?

– Ja, det måste man vara efter en sådan tragisk händelse. Man måste fråga sig själv vad man hade kunnat göra bättre, säger Kent Flat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.