Jetline på Gröna Lund kommer hålla stängt under hela 2024. Foto: Tim Aro/SvD/TT

Källor: Tillverkningsfel bakom Gröna Lund-olycka

Uppdaterad
Publicerad

Saknade plåtar och undermåliga svetsfogar var de främsta orsakerna till dödsolyckan med bergochdalbanan på Gröna Lund förra året, enligt uppgifter till Ny Teknik.

– Det gjorde konstruktionen mycket sårbar, säger en källa till tidningen.

Den 25 juni i fjol spårade bergochdalbanan Jetline delvis ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom sedan hon slungats ut ur vagnen. Flera personer skadades.

Vid olyckan knäcktes bärarmen på undersidan av den främsta vagnen. Haverikommissionen gör nu bedömningen att olyckan främst berodde på felaktig tillverkning av bärarmen, uppger två källor för Ny Teknik.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Det saknades mellanplåtar i de två svetsfogar som höll samman bärarmens delar. Dessutom var svetsfogarna dåligt utförda. Något som Tomas Ojala, utredningsledare vid Haverikommissionen, också bekräftar för tidningen.

Statens haverikommissions preliminära bedömning visar att det var en kombination av bristande noggrannhet hos både tillverkare och beställare som ledde fram till olyckan, enligt Ny Tekniks uppgiftslämnare.

Haverikommissionens slutrapport väntas bli klar i maj–juni.

Bild på Jetline och Haverikommissiones direktör

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så här sa Haverikommissionens generaldirektör till SVT gällande utredningen tidigare i vinter. Foto: Arkiv/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Mer i ämnet