hem | kultur & nöje | vetenskap Regioner

100 frågor och svar om djurförsök

Publicerad 14 maj 2012 - 22:41
Uppdaterad 14 maj 2012 - 22:45

Giraffen kan lösa ett av människans allvarligaste hälsoproblem - högt blodtryck. Det menar bland annat svenska forskare, som tillsammans med en mängd andra forskare på plats i Sydafrika opererar in instrument i giraffers halsar för att söka lösningar på mänskliga sjukdomar.

Efter reportaget i SVT kunde tittarna chatta med Mats Sjöquist, som forskar om djurs välfärd vid Lantbruksuniversitetet, och som också är med och beslutar om svenska djurförsök. Även Vetenskapens världs redaktör Ulrika Engström vat med och svarade på vissa av frågorna på chatten.

Här är frågorna och svaren:

Mari: Du tycker inte att djurförsök ska vara olagligt? Jag förstår inte alls syftet med att plåga djur för människans skull. Och om det nu är till människans fördel, så kan man använda människor till detta.

Mats Sjöquist: Tycker du att det vore etiskt försvarbart?





Lina: Hej Mats! vilket är det ovanligaste fallet av djurförsök du har fått vara med och besluta om?

Mats Sjöquist: En del försök på vilda djur känns exotiska




Mathilda: Hur försäkrar jag mig om att produkterna jag använder inte har djurtestats? Måste det stå på förpackningarna eller är det dolt om man inte läser produktdatablad och dylikt? Finns det någon produktlista på produkter som har testats på djur?

Mats Sjöquist: Jag tycker att det skall stå på förpackningen. I Sverige är det sedan många år förbjudet att testa smink.





Michael Axelsson: Hej Mats,finns det fler personer i chattstudion?

Mats Sjöquist: Bara jag.
Du får gärna vara med och kommenytera





Carina: Hej, ska jag tolka det som att samhällets rätt är mer värt än djurens rätt?

Mats Sjöquist: Så ser folket, representerat av våra politiker det.





hanna: hej! jag undrar om dom hade gjort det där med giraffen om girafferna var urtorningshotade?

Mats Sjöquist: Nej. Det får man inte göra på utrotningshotade djur.




Denise: Finns det tillfällen då ni säger "nej, det här tänker vi inte tillåta"? Var går gränsen?

Mats Sjöquist: Ja.




Sam: Kunde man inte låta giraffen leva och om det nu skulle bli komplikationer avliva den då? Den kunde väl gå i en park eller nåt sånt under uppsikt.....

Mats Sjöquist: Detta var djur som skulle ha avlivats i alla fall.




Kattis: Vad menar du med att det vore mer etiskt försvarbart att forska på djur. Det mäste väl vara mer etiskt att forska på människor som kan ställa upp frivilligt. Niforskare kan väl forska på varandra!

Mats Sjöquist: Mycket försök görs på människor. Även för sådana försök finns tydliga etiska regler.




Danne: Har högt blodtryck, som andra hjärt-kärlsjukdomar, en social gradient? Vore det inte ett intressant experiment att utjämna ojämlikhet och se vad som händer med folkhälsan?

Mats Sjöquist: Det står inte i min makt som forskare att styra politiken




Rolle: Hej Mats, Varför är ni just 12 st i rådet?

Mats Sjöquist: Det är ett tal som är lätt att dela in i arbetsgrupper som fortfarande har lika många llekmän som forskare. För att ha balans




Hp: Pluggar biologi vid ett universitet och har en fråga omkring det. Hur vägs nytta mot lidande då det gäller undervisning? Bedöms det på samma sätt som vid forskning eller fungerar det annorlunda? Och hur är det om till exempel råttor sövs och avlivas för att öva injektionsteknik? Vad jag förstod räknade man inte in avlivning som ett slags lidande.

Mats Sjöquist: Undervisning med djur måste behandlas av en etisk nämnd. I undervisningen gör du andra saker än bara avlivningen. Det är detta syfte som bedöms




Simon: är människor värda mer än djur enligt samhället? om ja, vad är skillnaden ?

Mats Sjöquist: Många av oss sätter högt värde på människor





Lena: Varför måste girafferna avlivas. De sa att det blir stora komplikationer efteråt, vad då? Varför kan man inte hjälpa giraffern med det? Jag anser sen att en grupp som kan sitta och skratta och fira att djur plågas för att sen dö är mer än oetiskt.

Mats Sjöquist: Jag kan hålla med om att jag tyckte det var lite stötande. Jag tror att du får skriva det på att det var en nervositet som släppte





Karin: Kan inte vi få forska lite på din hjärna gubbe?

Mats Sjöquist: Jag skulle nog vilja vara med ett tag till först.





Börje: Svara nu på frågan, vi ger blodtrycksänkande medicin till oss människor. Varför då intressera oss varför giraffen klarar sitt höga blodtryck!!

Mats Sjöquist: Vi kan sänka blodtryck med mediciner. Det är dock så att man fortfarande får mycket skador av sjukdomen. Det är mycket vi fortfarande inte förstår,




Johanna: Du forskar om djurs välfärd, men du verkar inte speciellt intresserad av djurens väl, mer människornas. Eller har jag missuppfattat?

Mats Sjöquist: Jag tycker både att djurs och människors väl är viktigt




Åsa: Har ni mer info om hur studien på girafferna var upplagd? Smärtlindring etc?

Ulrika Engström: Vi på vetenskapsredaktionen har inte tillgång till det men det finns dokumenterat så klart så att både djuretiska nämden i sydafrika och danmark skulle kunna ta ställning till försöket. Jag vet inte om det är en offentlig handling.




Anders: Hej Mats, Vad har du själv för utbildning? Vid bedömmning av djurs ldiande borde det väl vara en utbildad veterinär som gör bedömmningen? Vad jag uppfattade opererade läkare på girafferna inslaget och inte veterinärer? Får veterinärer oprerea på männsikor?

Mats Sjöquist: Jag är medicinare och naturvetare. Jag har inte fullt koll på vilka som utförde det hela . förutsätter att en vet var med. Det är tvunget att ha en vet med i processen i Sverige




Justin: Svenska och danska "medicinforskare" plågar och dödar vilda infångade giraffer i "vetenskapens" namn. Syftet enligt de är att utveckla terapibehandlingar (och läkemedel?) för at bekämpa "högt blodtryck" hos människor... = ett sjukdomssymptom som är bevisligen klart relaterat till människors ohälsosamma livsstil och leverne - ohälsosam mat och matvanor, droger (alkohol, kaffe), osv

Ulrika Engström: Dessvärre är sambandet inte så tydligt som du beskriver. Väldigt många med högt blodtrycker lever inte som du beskriver




Rolle: Är det stor skillnad på etiska råd runt om i världen?

Mats Sjöquist: I många länder finns det inte alls. I Europa håller vi på att införa likartade regler




Eva: Girafferna kanske också skulle vilja vara med ett tag till först.

Mats Sjöquist: Troligen




Mats Sjöquist: Inte bara dumsnutar får högt blodtryck. Det är en förenklad bild




Marie: Vilka djurarter forskas det på i Sverige?

Mats Sjöquist: Det mesta är möss och råttor. Börjar bli en hel del zebrafisk




Djurvän: VARFÖR SKULLE GIRAFFERNA AVLIVAS I FÖRSTA HAND? SVARA NU ANNARS ÄR DET VÄL BARA EN URSÄKT GUBBE

Mats Sjöquist: Jag vet bara det jag hörde i programmet. Det var "överskottshannar" som annars skulle gå till betald jakt.




Lena Karlsson: Vi människor har ingen rätt att utnyttja djuren till vår fördel. Djuren skall inte plågas. De som har högt blodtryck kan väl banta och motionera så blir det bra utan att plåga djur.

Mats Sjöquist: Du kan sänka blodtrycket genom att leva bättre, men för de allra flesta räcker inte det. Det är en förenklad bild.




Bengt: förekommer det mycket olagliga experiment på djur bland forskare?

Mats Sjöquist: Det skall det inte göra. Jag tror att om någon skulle försöka så skulle kunskapen läcka ut. Den forskaren har seda brännt sin karriär




Kattis: Förekommer det att i Sverige att man låter djur röka för att forska på tobaksrelaterade sjukdomar?

Mats Sjöquist: Jag vet att det fanns för många år sedan. Har inte sett något sådant i vår nämnd på det 15-20 åren jag varit med




Bengt: håller du med om att ju mindre djuret är, desto mindre värt är det? Varför i så fall?

Mats Sjöquist: Jag tycker att alla djur har ett högt värde. Däremot säger vår lag att vi skall använda det djurslag som har den lägsta förmåga att uppfatta lidande.




Fia: Till Ulrika: Undrar hur SVT bedömde det här egentligen? Tyckte man verkligen att det var vetenskapligt nog med en så tafflig narkos, tveksamt upplägg, kontroversiella djur etc? Hade det inte varit ett bättre ämne för uppdrag granskning tex? Studieämnet förvisso intressant men upplägget katastrofalt.

Ulrika Engström: Jag skulle se fram emot en granskning av de etiska djurförsöknämderna om det skulle finnas tecken att tveksamma djurförsök blir godkända.




Simon: Etisktnämd, en grupp människor som avgör vilka djur som ska få lida. Ni får hitta ett annat jobb.

Mats Sjöquist: Det är ingen av oss som har det som jobb. Vi sitter där för att försöka skydda djuren.




Andreas: Svenska företag utomlands har väl ingen anledning att ställas inför erat råd ?

Mats Sjöquist: Vi bedömer bara de försök som görs i Sverige. En del läkemedelsföretag har som policy att följa en hög standard oberoende av vilket land de forskar i




Sven B: Vilket svar du har givit: ÖVERSKOTTSGIRAFFER. Hur många överskottsmänniskor finns det inte..?

Mats Sjöquist: Den frågan får du nog ställa till de sydAfrikanska viltvårdarna




Cecilia: Vilken är längden på ett godkännande av ett djurförsök som getts av nämnden?

Mats Sjöquist: max 3 år




Lisa: Är det inte en risk att anpassa sig till EUregler gällande djurförsök? I Sverige har vi ju en rätt tam djurskyddslag men ändå betydligt stramare än resten av EU. Kan vi ha egna tillämpningar?

Mats Sjöquist: Sverige har förbundit sig att inte sänka djurskyddet




Johanna 11 år: varför kan man inte forska på döda djur istället för levande??

Mats Sjöquist: Svårt att mäta blodtryck på döda djur




Ki: Har det etiska rådet varit med i besluten om botox där ju enorma mängder möss plågas och får dö en mycket plågsam död? Där kan man ju inte tveka på att djuren verkligen lider.

Mats Sjöquist: Botox används bl a för att hjälpa CP-skadade. Det är otroligt giftigt och måste testas. Man har nu tagit fram tester där djur inte behöver dö.




Bertil Petersson: För drygt 35 år sedan jobbade jag på ett åkeri som utförde tjänster för Astra i Mölndal. Jag protesterade hej vilt mot att Astra hade djur som gått länge i burar och utsatts för långtidsförsök, vilket renderade i att jag fick inte komma dit fler gånger - jag var portad på Astra. Jag har aldrig varit så stolt som då!

SVT Vetenskap:




Greta: Avlivar man alltid djur som går igenom djurförsök? Eller är det så att om ett djur överlever, att man testar andra saker på den tills den dör

Mats Sjöquist: Mycket forskning på t ex lantbrukets djur behöver inte djuren avlivas




Fia: Men Ulrika- det ÄR ju redan granskat av nån slags nämnd. Jag undrar hur SVT resonerade. Är det verkligen lämpligt att en så dålig studie utan några konkreta svar att redovisa, får uppmärksamhet som en vetenskaplig studie? Såvida det inte var den här debatten ni ville åt? Det gav ju inga direkta evidens det här.

Ulrika Engström: Om det är en dålig vetenskaplig studie återstår att bevisa.




Jag!!: Hur kom man på att testa på djur?

Mats Sjöquist: En viktig händelse var när Neurosidyn, ett sömnmedel, visade sig ge kraftiga missbildningar på barn som föddes efter att moder tagit medicinen




SVT Vetenskap: Hej! Bara ett meddelande till er som inte fått svar (ännu). Mats kämpar på för fullt med att svara, men det är väldigt många frågor som kommer in! /Linus, moderator SVT Vetenskap




Greta: Varför svarar du inte??

Mats Sjöquist: jAG svarar så fort jag hinner




maria: svara du alla som skriver in? Har inte fått svar än! Maria

Mats Sjöquist: hinner inte alla




Christopher: Ungefär hur många ärenden tar ni ställning varje år? Hur många av dessa får godkänt, respektive avslag?

Mats Sjöquist: Vår nämnd har ung 400 ärend / år. Ett par % avslag. Det borde inte behövas några avslag för de skall ha passerat många ögon innan de kommer till oss.




Eva: Ulrika, vad menar du med "om det skulle finnas tecken att tveksamma djurförsök blir godkända"? Hur mycket tveksamhet behövs? Instämmer med signatur Fia, utmärkt för t ex Uppdrag granskning.

Ulrika Engström: Se mitt svar till Fia




Lena Karlsson: Vi människor har ingen rätt att utnyttja djuren till vår fördel. Djuren har rätt till sitt liv liksom vi. Alla former av djurförsök skall förbjudas. De som har högt blodtryck får väl skylla sig själva för att de lever osunt.

Mats Sjöquist: En majoritet av Sveriges befolkning håller inte med dig. Dock är det viktigt att de djur vi har i forskningen behandlas så väl som möjligt.




Annanora: Högt blodtryck kan man lätt normalisera med rätt kost och motion

Mats Sjöquist: Kan förbättras men inte normaliseras




susanne: Forska på sjuka människor istället! Hur många gånger har det inte blivit fel när människan försökt hitta läkemedel för människor genom djurförsök.? Bra att SVT lyfte detta. Men GUD vad jag mår dåligt nu.

Mats Sjöquist: Man bedriver mycket forskning på människor också, när försöken är sådana att det går bra




Cecilia: Vi behöver fler starka personer som du Bertil Petersson!!




joni: Kan man verkligen dra slutsatser om blodtryck hos giraffer och föra över det till människans hälsa? Är det helt klarlaggt att det i grunden är högt blodtryck som är oraken till hjärt och kärlsjukdommar, dvs är det ett klart orsakssamband vid 'förhögt bloddtyck' som 1 miljard människor har?

Mats Sjöquist: Man får inte ett slutligt svar av ett försök. Men kanske en viktig pusselbit.




andreas: Hehehe fullt upp förstår att ni gör så gott ni kan. Jag funderar iaf på att bli vegitarian. Har svårt att se att vi ska döda djur för våran egen skull. Kanske inte lika lätt att säga när man själv eller släkting behöver en medicin för att överleva..




Tove: Varför använder man igentlgen djurförsök när det finns djurfria metoder som är billigare och ger bättre resultat? Helt ologiskt

Mats Sjöquist: När det finns djurfria metoder som ger lika bra svar så är det olagligt att göra djurförsök. T ex när det gäller att testa smink.




Cecilia: Av vissa inlägg att döma ställer vissa Mats till svars för djurförsöken på girafferna. Inte riktigt rätt tycker jag men aggressioner behöver väl komma ut efter ett sådant reportage...




Marie: Jag ställer mig skeptiskt till hur man avgör hur ett djur uppfattar lidande, att de inte lider både fysiskt och psykiskt. Kan du hänvisa till den forskningen eller någon artikel.

Mats Sjöquist: Jag håller med om att lidande är ett svårt begrepp. Det är dock det som står i lagen. Vi får titta på smärta, förmåga att minnas o s v. Sedan får man ha en försiktighetsprincip




Johanna: Det enda du gör är att försvara djurförsök. Jag väntar fortfarande på att du ska förklara vad du har kommit fram till i din forskning om djurs välfärd!

Mats Sjöquist: Denna chat handlar om programmet




Alice: Jag vill inte betala sådan här forskning med mina skattepengar! Hur gör jag för att slippa?

Mats Sjöquist: Prata med dina politiker




Fredrik: Kul att ni ignorerar min fråga... Men Mats, ett tips bara. Du verkar väldigt arrogant, sluta med det!

Mats Sjöquist: Synd att du uppfattar det så. Jag vill inte alls vara arogant. Bara svara på frågor




Johanna 11 år: Varför är det tillåtet att göra plågsamma försök på djur, medans det är högst otillåtet mot en människa som har lika mycket anledning för att leva som ett anat djur?

Mats Sjöquist: De som stiftar våra lagar ser det som att människor har ett högt värde och att vi skall försöka lindra varandras lidande




EB: Censureras frågorna? Om man tex frågar om hur många hundar som används för djurförsök och sedan avlivas - censureras denna fråga då eftersom den skulle väcka mycket känslor?

SVT Vetenskap: Hej! Nej, det censureras inte. Däremot har det kommit in hundratals frågor, och Mats som svarar hinner inte med alla helt enkelt, trots att han svarar för fullt. /Linus, moderator, SVT Vetenskap




Bertil Petersson: Tråkigt att frågor inte blir besvarade. Kvällens program gjorde mig väldigt illa till mods. Om en människa lider av högt blodtryck så beror det i många fall på livsföringen, och då ska inga djur behöva sätta livet till för att bota människor. Jag anser att den etiska nämnden i det här faller ser för lite till djuren och för mycket till människan.. Eller vad anser du Mats??

Mats Sjöquist: Jag håller inte med dig om blodtryck bara livsstill. Kommenterat flera ggr redan




Bengt: "Däremot säger vår lag att vi skall använda det djurslag som har den lägsta förmåga att uppfatta lidande" säger du Mats. - hur vet man vilka djur som lider mindre än andra?

Mats Sjöquist: Man tittar på hur utvecklad deras hjärnor är.




Eva: Ulrika, är det alltså tittarna som ska "bevisa" att/om det rör sig om en dålig vetenskaplig studie i ert vetenskapsprogram? Märklig policy.

Ulrika Engström:

Missförstånd, självklart gör vi på vetenskapsredaktionen alltid en bedömning om vi anser en studie vara viktig och relevant för att berätta om. Men vi är inte forskare, vi kan inte gå i god för forskningen, Nya fakta kan dyka upp som ställer allt i ny dagar. Och i det här fallet valde vi att göra ett reportage om denna väldigt intressanta viktiga forskning, som kan hjälpa många med hjärt och kärlsjukdomar,
.Men den handlar också om berätta om hur det går till när man gör djurförsök på vilda djur. Detta sker vare sig svt väljer göra program om detta eller inte.





inger: Inger: Refererar till tidigare inlägg fr studerande där man övar injektionsteknik på möss. Förstår inte varför man inte kan göra detta på annat icke levande materia. Vad har möss för likhet med en människa i det avseendet?

Mats Sjöquist: Det skall man göra på icke levande djur tycker jag




Kattis: Får djuren smärtlindring vid djurförsök i Sverige? Och då menar jag även möss som plågas..

Mats Sjöquist: Det är olagligt att inte ge smärtlindring om det går




undrar: Hur många djur dör under ett vetenskapligt försök ?

Mats Sjöquist: Det beror helt och hållet på vad det är för försök. I många fall dör inget djur




Johanna: Du svarade inte på frågan som Marie ställde. Kan du hänvisa till forskningen?

Mats Sjöquist: ?





Jeltz: Du skrev att vilka individer som får testas på beror på deras "förmåga att känna smärta". Om du hade barn, skulle du kunna testa på dem då? I och med att en gris/hund/apa är lika smart som en treåring borde det, tekniskt sätt, vara riktigt?

Mats Sjöquist: Våra lagar ställer människor över djuren.




Madde Thewlis: Varför publiceras inte allas inlägg?

SVT Vetenskap: Hej! Frågor som kommit in publiceras med svar från Mats/Ulrika, i den mån som de hinner svara. Det har kommit in hundratals frågor och de svarar för fullt så gott de kan, jag lovar. Håll ut!
:-) /Linus, moderator, SVT Vetenskap




Lena Karlsson: Du säger att en majoritet av svenska folket inte häller med mig. Det tror inte jag. Svenska folket är ju goda människor och vill inte djur illa.

Mats Sjöquist: Jag håller med dig om att en absolut majoritet värnar om djuren. Men också om människor.




susanne: Hur vet du att en majoritet av Sveriges befolkning inte håller med om djurförsök är onödiga? Det har inte varit någon folkomröstning mig veterligen. Och varför kommer inte de mest kritiska frågorna fram här?

Mats Sjöquist: Vetenskapsrådet har gjort attityundersökningar på detta




Karin Gabrielson Morton: Mats, om jämför detta försök på giraffer med försök som godkänns i din nämnd, tycker du att detta försök på något sätt är extremt eller ganska normalt när det gäller lidande/obehag för djuren?

Mats Sjöquist: Det ser dramatiskt ut. Jag tror dock inte att detta är värre än mycket vanlig veterinär behandling när djuren är sjuka.




djurvän: hur många hundar avlivas efter djurförsök?

Mats Sjöquist: Kan inte siffrorna i huvudet. Inte många. Finns på Jordbruksverkets hemsida.




Bertil: Varför krävs det etisk prövning för att räkna flyttfåglar genom kikaren?

Mats Sjöquist: Det gör det inte




Jonas: Hela prövningssystemet idag antar att det är rätt att utsätta en individ för lidande och död för att andra individer kanske ska få det bättre. Hur försvarar du det? Tycker du det vore rätt att låsa in ett människobarn och genom experiment orsaka det stort lidande och död för att genom de försöken kanske få fram ett bättre läkemedel för andra barn?

Mats Sjöquist: Jag håller med dig om att etik inte är enkelt. Det är förbjudet att orsaka barn lidande och död. Dessa lagar stämmer helt med mina egna värderingar




Lena: Om man skulle vija sitta i den etiska nämnden hur går man till väga gå?

Mats Sjöquist: Lekmännen utses av de politiska partierna eller djurskyddsorganisationer.




Marie: Har ni olika riktlinjer för hur mycket lidande vilda respektive tama djur får utsättas för? Det är också anmärkningsvärt att bara ett par procent av ansökningarna avslås.

Mats Sjöquist: Vi har samma riktlinjer för vilda och tama djur. Dåliga ansökningar skall stoppas innan de når nämnden




Alice: Inte klokt...storleken på hjärnan har väl inget med hur mycket man uppfattar smärta!? Det måste väl vara lika oavsett...så då menar du att en intellegent människa lider mer än en ointelligent och då kan man behandla djur med mindre hjärnor mer illa! Låter som vi är tillbaka hos forskare och läkare som jobbade för nazi tyskland?

Mats Sjöquist: Jag svarar förenklar för det är många som frågar. Man kan utifrån hjärnans anatomi bedöma förmågan till minne o sv som är förutsättning för lidande




Bertil Petersson: Citat - "De som stiftar våra lagar ser det som att människor har ett högt värde och att vi skall försöka lindra varandras lidande". För mig har t ex mina hundar minst lika stort värde som jag själv, dom kanske t o m har högre värde än vad jag har. Det påpekades i programmet att man avlivar sin hund, katt o dyl, men jag skulle i alla fall inte utföra experiment på mina hundar och därefter att jag avlivar dem. Är dom så sjuka och gamla att dom behöver få hjälp att somna in från sina plågor, naturligtvis hjälper jag dem "över gränsen". Men för dig Mats, verkar det vara helt OK att utföra experiment på djur och sedan avliva dem. Kanske dags att du ställer din plats till förfogande i den s k etiska nämnden?

Mats Sjöquist: hinner inte läsa så långa inlägg




maria: Hur kan jag vara med att stoppa dessa försök på dessa vackra djur? Förstår att ni inte har någon direkt koppling till detta men ge mig nån ledtråd....

Ulrika Engström: Gå med i en djurskyddsorganisation!




Fundersam: Kan man ställa "allmänna" frågor om djurförsök/djurplågeri här? Isåfall undrar jag om det finns någon lag i Sverige som förbjuder import av pälsar från djur som blivit skinnade levande?

Mats Sjöquist: kan inte sådant




Gro: 2 800 djur används och dör i djurförsök i Sverige varje dag.. Du tycker alltså det är rätt? Att döda 2800 djur om dagen bara för vetenskapens skull för människan?

Mats Sjöquist: Allmänheten anser att det är rätt att försöka hitta bot för människor och djur som lider av olika sjukdomar




Sven B: Handen på hjärtat nu Mats. Hade det inte varit bättre att undersöka 20 människor med högt blodtryck, och testat deras kärlkonstruktion och hållbarhet istället? För inte kan väl någon, med normal forskarhjärna, tro att man kan jämställa hållfastheten mellan giraffens blodkärl och människans? Om du nu hinner svar!

Mats Sjöquist: Hade det gett lika bra svar så håller jag med dig. Jag tror inte att det hade gjort det, men jag har inte sett hela studien




Elina: SVT: Jätte bra att det tas upp även en kritisk del till försöken på tv, bra med debatten. Personligen skulle jag uppskatta ett repotage om just försöksdjursindustin, djurens förhållanden, variationen i typ av försök mm och bla denna nämnd som godkänner försöken. Även om det kanske inte sker något dåligt så skulle det vara väldigt allmänbildande för folk från båda sidor (för/emot djurförsök) och av väldigt intressant för en stor del av svenska folket.

Ulrika Engström: Hej, bra reportageidé.




Forskaren: Tror du den moderna medicinska kunskapen hade varit där den är idag utan djurförsök? Jag tror verkligen inte det.

Mats Sjöquist: Vi hade inte varit i närheten av där vi är idag




Majsan: Vi är också djur! Hur skulle du/vi känna oss om vi fick dö pga att andra ska leva?

Mats Sjöquist: Jag håller med om att det inte är enkla frågor det här




susanne: Attitydundersökningar med vadå? 2000 pers? Gör en folkomröstning! Och hur ställdes frågan?

Mats Sjöquist: Föreslå det för politikerna




Ki: Varför gjorde man inte dessa experiment på djurparksgiraffer? Då hade man sluppit skrämma dem lika mycket eftersom de bör vara mer vana med människor plus att man hade kunnat ta hand om dem efteråt.

Mats Sjöquist: Vet ej




Sandra: Linus eller Ulrika: Kommer det att gå att läsa den här chatten imorgon om man inte hinner stanna uppe och vänta på svar idag? Eller försvinner den? Skrev en för mig väldigt viktig fråga för ca 50 minuter sedan och vill gärna se ett svar.

SVT Vetenskap: Hej! Jag tror inte att Mats kommer hinna svara på alla inkomna frågor, men han verkar orka hålla på ett tag till. Vi lägger upp frågorna och svaren som en artikel imorgon, så du kan läsa då på svt.se/vetenskap. Tack för din fråga! /Linus, SVT Vetenskap




Majsan: Kul att mina frågor aldrig kommer med. Snälla svara på alla frågor!

Mats Sjöquist: hinner inte




EB: Hur många beslut tar ni i nämnden per år där djurförsök med hundar ingår?

Mats Sjöquist: Vi har i Uppsala en hel del klinisk forskning på hundar. När de kommer in till veterinär så ges det den ena eller andra medicinen, om hundägaren accepterar att de är med i studien. Kan inte säga exakt antal




Hippokrates: Behöver man tillåtelse för alla djurförsök, själv kommer jag ihåg från skolan att vi dissekerade maskar.

Mats Sjöquist: Man behöver bara ansöka om försök/undervisning på ryggradsdjur som är högre stående än rundmunnar (en sorts broskfisk)




Michael Axelsson: Det kommer att gå att ställa frågor till mig via vår blogg också http://biologg.wordpress.com/

SVT Vetenskap: Tack för infon Michael. Till er andra: Michael är alltså en av forskarna som deltagit i giraff-forskningen i Sydafrika, som visades i SVT ikväll. Så har ni fler frågor går det alltså bra att ställa dem till honom via länken.




Micha: På 2000-talet läggs grunden för framtida vetenskap genom att använda teknologi. Oetiska djurförsök är inte direkt något innovativt och kreativt. Forskare som försöker göra sig ett namn på att göra oetiska djurförsök i "nyttans" namn tillhör det förgångna. Tror du att självsanering inom forskarsamhället och etiska regler kan vara ett steg framåt för 2000-talets forskning?

Mats Sjöquist: Jag tror att det behövs både självsanering och en offentlig kontroll. Men den egna moralen är den viktigaste faktorn




Marie: Hur aktiva är ni i arbetet med att få fram alternativa metoder till djurförsök? Finns det någon handlingsplan för detta arbete och hur ser tidsramarna ut?

Mats Sjöquist: Staten satsar 13 milj / år för detta. FDorska utan djurförsök satsar ytterligare. Många alternativ tas fram, inte specifikt för att vara alternativ, utan för att det ger bra forskning




christel: Förstår att det är svårt att hinna svara på alla frågor men många är ganska lika! Jag frågade tidigt varför man inte studerade alla data längre? Det verkade vara en mkt kort tid som studien höll på. Varje inplantat kostade ju mkt pengar!

Mats Sjöquist: Jag hoppas att de använder alla sina data. Implantaten kan nog återanvändas.




Madde Thewlis: Stödjer ni Forska Utan Djurförsök?

Mats Sjöquist: Det gör väl alla?




EB: Varför kan ni inte i nämnden påverka att djurförsök med hundar, apor och grisar förbjuds?

Mats Sjöquist: Jag tycker att alla onödiga försök skall förbjudas. Inte bara på gulliga djur.




Tacksamförsvar: VARFÖR använder man djurförsök när man kan använda metoder på lägre organismer, analysmetoder, cellkulturer, datamodeller????!? SVara snälllaaaa

Mats Sjöquist: När det går att få lika bra svar så är det olagligt att använda djur




Elina: Vilka djurskddsorganisationer är med och utseer lekmän? Hur utses övriga medlemmar i nämnden och vad har de för befattning/utbildning?

Mats Sjöquist: Djurens rätt, Djurskyddet Sv. Någon mer.

Forskare och djurhuspersonal föreslås av sitt universitet Motsv.

Jordbruksverket utser alla slutligen




R: Jag tycker detta var en bra chatt, med många bra svar :) du gör ett bra jobb Mats, måste vara svårt att ta ställning i många fall där det står mellan djurs lidande och människoliv!

Mats Sjöquist: snabba svar. Skulle vilja svara fylligare




Bindi: Djurförsök är inget att ha. Djuren reagerar helt annorlunda än människorna.

Mats Sjöquist: Inte sant. Men det finns stora olikheter som man måste vara medveten om.




Majsan: Djuret ska inte behöva lida!

Mats Sjöquist: inte i onödan




Gro: "Dock är det viktigt att de djur vi har i forskningen behandlas så väl som möjligt" vet du hur många djur som dör dagligen i djurförsök?

Mats Sjöquist: Det finns statistik på varenda djur. Det är en stor kontrollapparat.




Jeltz: Du skrev att vilka individer som får testas på beror på deras "förmåga att känna smärta". Om du hade barn, skulle du kunna testa på dem då? I och med att en gris/hund/apa är lika smart som en treåring borde det, tekniskt sätt, vara riktigt?

Mats Sjöquist: Svarade tidigare på detta




Lilla jag!: Är det riktigt rätt i att ta ett djur liv till att vi ska få det bättre i att leva? Jag vet att många inte håller med mig i denna punkt, men jag tycker att alla individer (djur som människor) som lever på denna jord har rätt till ett värdigt liv där de kan få ett bra liv och ha sina egna rättigheter! Jag har alltid undrat varför det är djuren som ska komma till skada när det är vi människor som undrar hur världen och kroppar går till.. Trött på att se djur lida för att vi ska ha det bättre... :(

Mats Sjöquist: Håller med om att det är hemskt om djur lider i onödan. Jag tycker inte heller om när människor lider. Det är där vi har vårt etiska dilemma




Madde Thewlis: Det finns metoder som kan ersätta de flesta metoder. Våga satsa på det istället!

Mats Sjöquist: När de kan ge lika bra svar så skall man använda dem




Alice: Varför gör ni detta? Är det för att tjäna pengar eller bli berömda eller vad? Alla människor kan inte räddas, då skulle jorden överbefolkas..några måste tyvärr avlida i sjukdomar o.dyl....men ge katten i de vilda djuren!

Mats Sjöquist: Jag har en annan etik. Jag tycker att man skall lindra människors och djurs lidande där det går




maria: förstår att du har många svar att skriva , men som jag skrev innan så vet vi ju vad högt blodtryck orsakas av. Varför måste en så otroligt vacer djurart som giraffen lida av våran okunnighet? Maria

Mats Sjöquist: Det är inte sant att vi vet vad som orsakar högt blodtryck. (sedan tycker jag inte att det är relevant att väga in om djuret är vackert. Även fula djur förtjänar ett bra liv.)




Elina: I denna nämnd, där djurförsöken måste godkännas, har jag förstått att det sitter 12 personer varav hälften är lekmän. Hur väljs dessa lekmän ut? och vilka är de övriga 6 personerna, vad har de för utbilning och anställning?

Mats Sjöquist: Jag svarade på detta ovan




Fundersam: Är inte detta en form av djurplågeri? Är jag helt fel ute men är inte det förbjudet i sverige???

Mats Sjöquist: Ett försök som har godkänts av en etisk nämnd betraktas inrte som djurplågeri.

Nu måste jag ge mig för idag. Tack för alla frågor. Vi är kanske inte ense om vår syn. Viktigt att vi kan diskutera.
Tack för mig.
God natt




Mats Sjöquist: Som sagt. Nu drar jag mig tillbaks. Synd att jag inte hann svara på allt.
Natti

Mats




SVT Vetenskap: Tack så mycket till Mats för din insats! Det har kommit in många hundra frågor och trots ett väkdigt flitigt svarande så har de flersta frågorna inte hunnit få svar. Ämnet har verkligen engagerat, och det är ju bra. Tack till alla er som deltagit och bidragit med frågor också!
/Linus Brohult, SVT Vetenskap




SVT Vetenskap

Toppnyheterna Vetenskap

Tidigaste mayakalendern upptäckt

Unika väggmålningar visar kalender som sträcker sig långt bortom undergångsåret 2012

Sophögen i Stilla Havet växer

Mängden plast i havet har ökat hundrafalt de senaste 40 åren, visar ny forskning

Explosion av spionerande mobil-appar

De nya skadliga apparna samlar in telefonbok och användarens geografiska position.

Nytt hopp för zombiemyror

Svampen som angriper deras hjärnor är i sin tur offer för en parasit

Naturliga urvalet påverkar oss ännu idag

Moderna människor lever inte på undantag från Darwins teorier enligt ny studie.

Räddningsplanka för korallreven

Liten ögrupp i Stilla havet kan bli tillflyktsort undan klimatförändring

Bönderna kom söderifrån

Genetisk forskning avslöjar hur jordbruket kom till Sverige

En katastrof av astronomiska mått

Jätteasteroider pepprade den unga jorden - nu vet vi var de kom ifrån

Blodiglar avslöjar djungelns skyggaste djur

Ny metod för DNA-spårning kan användas för att mäta biologisk mångfald

Strid om Internets framtid i Stockholm

Det svenska IT-biståndet till fattiga länder ska öka kraftigt.

Genombrott för framtidens solenergi

Vätgas skapas av vatten - med nytt svenskt världsrekord.

Världens första uppkopplade giraff

För första gången kan nu forskare följa en giraffs hälsotillstånd online, samtidigt som djuret vistas i sin naturliga miljö.

Nytt vapen i kampen mot svält

Saltskadad odlingsmark blir till böljande vetefält.

Robothund för framtidens krig

Lika snabb som världsrekordhållaren på 400 meter.

Stress försämrar minnet

Ny forskning visar att upprepad stress påverkar minnet, beslutsfattande, flexibilitet, uppmärksamhet och tänkandet.

Den perfekta cykeln

Kinesiska forskare har tagit fram den optimala cykeln.

Träning ger bättre gener

Du blir bättre på att sporta varje gång du tränar. Ny forskning visar att dina gener formas av själva träningen.

Gener minns träning

Generna verkar faktiskt minnas den träning vi en gång gjort.

Sinnet tar oss dit vi vill

Har du märkt att du ser mat överallt när du är hungrig? Det är ingen slump. Dina sinnen hjälper dig till det du behöver.

Behandling för IBS i sikte

Folksjukdomen IBS, irriterad tarm, som drabbar hela 10-20 procent av befolkningen har hittills varit svår att behandla.

Kadmium i mjöl kan skada barn

Vetemjöl innehåller så mycket kadmium att barn inte bör äta mer än 50-100 gram om dagen.

Nyckeln till mänsklighetens framgång

Små barn tar hjälp av varandra och samarbetar för att lösa uppgifter. Schimpanser och kapuchinapor gör det inte. Detta kan förklara människans avancemang över generationer.

Se och njut - av dofterna

För första gången har forskare nu visat att vårt luktsinne kan förstärkas genom elektrisk stimulering av hjärnans syncentrum.

Överklassen får skämmas

Ny forskning visar att överklassen beter sig sämre än andra.

Träning ger mental hälsa

150 minuters träning i veckan - då minskar risken att drabbas av depression eller utbrändhet med över 50 procent.

Ett krossat hjärta känns på riktigt

Att hjärtat kan brista av olycklig kärlek, det är vi många som känt. Men den smärtan är inte alls olik den rent fysiska.

Ekologiskt ger fler gubbar

Att odla ekologiskt har fler fördelar än man tidigare kunnat se, visar ny studie.

Forskare bekräftar: Finns liv på jorden

Tittar på jorden som om det var en främmande planet - med hjälp av månen.

41-megapixelkamera i mobilen

Bättre kameror i mobilerna ska få oss att slänga vår vanliga digitalkamera, hoppas i varje fall mobiltillverkarna.

Lysande bakterie överlistar alla

Israeliska forskare kastar ljus på ett ekologiskt djuphavsdrama.

Stora utsläpp från oljesanden

Nu har forskare för första gången, med hjälp av satelliter, tittat på de totala utsläppen från brytningen av oljesand.

Mätfiasko ger Einstein hedern åter

Höstens stora vetenskapsupptäckt visade sig vara ett mätfiasko. Lagen om ljusets hastighet är inte överbevisad.

Dygnsrytmen styr hjärtat

Risken att dö i plötsligt hjärtstopp är som störst under morgonens första vakna timmar, visar ny forskning.

Planet med kokande hav

En planet med en tjock atmosfär av vattenånga har upptäckts.

Länk mellan migrän och kolik

Mödrar som lider av migrän får oftare bebisar med kolik.

Snällast vinner

Forskare om evolutionen: "Det är bara en myt att den starkaste vinner genom att trycka ner andra".

Laserljus ska bota prostatacancer

Svensk programvara bakom genombrott med laser mot invärtes tumörer.

"Klimatförnekelsen är farlig"

- Den är farlig för våra barn och barnbarn, säger James Hansen på NASA. Klimatförnekarnas övertygelse gör frågan förvirrande.

Dammsugare för rymden

Schweizare vill bygga solsystemets största städanläggning.

Sprutor kan stoppa HIV

Fria sprutor är en förutsättning för att stoppa spridningen av HIV. Det menar forskare från Vancouver, Kanada. Här har antalet som smittas minskat kraftigt.

Klimatförändringar höjer matpriser

- Vi kan förvänta oss kraftigt höjda matpriser när klimatet blir varmare, säger ekonomiforskare på AAAS.

Lösningen på mat- och klimatkrisen

Andra forskare på vetenskapskonferensen levererade samtidigt de mest effektiva lösningarna på mat- och klimatproblemen.

50 år av ökad risk för blodpropp

I ett halvt sekel har det funnits nu, pillret som både befriat kvinnan och hotar hennes hälsa.

Liv på Mars?

Forskarna söker verktyg till jakten på liv utanför jorden.

Effektivare växter ersätter oljan

För att ersätta oljan måste vi använda solenergin på ett mycket mer effektivt sätt än växter - och nu vet forskarna hur.

Farlig forskning publiceras

Forskningen om hur man manipulerar influensavirus så det blir luftburet och livsfarligt ska publiceras. Det blev till slut rekommendationen från WHO - som Science kommer att följa.

Fiskar och studenter - lika bra på att räkna

Studenter och akvariefiskar tävlade i att jämföra mängder.

Gurkmeja mot Alzheimers

Forskare i Linköping jagar botemedel mot nervsjukdomen.

Vetenskapen under hot

Nina Fedoroff är livrädd för att folk har börjat tro på klimatförnekarna igen. De blir fler och fler. Och de försvårar forskarväldens arbete med att nå ut med sina viktiga resultat.

Alkohol gör dig trög

Alkoholskadade möss hjälper forskare att förstå hjärnan.

Forskarnas kärlekstips

Tron på vår partners förmåga att förändra sig är avgörande för kärlekslyckan.

Nordpolen blir en superkontinent

Karibien och Nordatlanten försvinner i ett nafs - Amerika och Asien kraschar in i varandra. Scenario för en domedagsfilm? Nej, det är de senaste rönen om jordens kontinentaldrift.

Cancerepidemi i tysk by förbryllar

Nästan vartenda hushåll i byn Wewelsfleth har drabbats av cancer. Och forskarna är förbluffade över statistiken.

Du blir lite mer korkad och glömsk

Om du får i dig för mycket kalorier kan du fördubbla risken för minnesförlust och bli lite mer korkad, visar ny forskning.

Svält ut cancern

Några dagars bantning kan hindra cancertumörers tillväxt och förbättra cellgiftsbehandlingen, visar ny forskning på möss.

Banthufolket ödelade regnskogarna

För 3000 år sedan förvandlades plötsligt centralafrikas regnskogar till savann. Ny forskning tyder på att det inte bara var naturliga klimatförändringar som låg bakom.

Issjö nådd efter 20 miljoner år

Borrade sig genom 3,6 kilometer tjockt istäcke på Antarktis.

Urtida oceaner fanns på Mars

Jakten på vatten på planeten Mars går vidare. Nu har man funnit spår av enorma oceaner som tros ha existerat på Mars.

Blinda patienter fick synen tillbaka

Efter två genterapibehandlingar förbättrades synen så pass mycket att patienterna kunde klara dittills omöjliga hinder.

Könskvotering positivt för hela arbetsplatsen

Främja kvinnor och effektivisera arbetsplatsen. Dit pekar resultaten av den svenska studie som nu publiceras i Science.

Varför vissa blir drog- beroende och andra inte

Forskare kan nu förklara varför syskon, som ärvt samma risk för att utveckla beroende, kan få helt olika relationer till droger.

"Därför begår män våldsbrott"

Att män begår våldsbrott har inte alls att göra med muskler eller testosteron, om man får tro manlighetsforskarna.

Världens farligaste virus

Vaccin eller vapen? USA har hindrat två forskare från att publicera hur de gjort för att ta fram ett dödligt fågelinfluensavirus som kan smitta människor via luften.

Attack-spindel tar hjälp av 3D-syn

Därför är hoppspindlar så extremt duktiga på att pricka in sina offer.

Småbarn lever säkrare

Skador bland barn upp till två år har minskat kraftigt.

Politisk åsikt styrs av känslor

"Människor som känner ett starkare obehag är mer högerorienterade."

Träning kan ge falsk hjärtinfarkt

Löpning eller spinningpass kan ge samma biokemiska effekt i kroppen som en hjärtinfarkt.

Varning för solstorm

Den kraftigaste geomagnetiska stormen på över sex år drabbar jordens magnetfält.

Välbevarade dinosauriebon hittade

190 miljoner år gamla rester av dinosaurieägg och fotavtryck.

Fiskarna på väg att bli galna

Forskning på fiskar i korallrev visar att de blir galna av den ökande mängden koldioxid i haven. Nu oroas forskarna.

Mer sex för hjärtsjuka

Människor med hjärtsjukdom eller tidigare stroke kan oftast ha ett fullt normalt sexliv utan risk för nya besvär.

"Utdöd" primat återupptäckt

En apa som vetenskapsmän trodde var utdöd har återupptäckts på Borneo i Sydöstasien.

Min hylla är bäst!

Det finns en psykologisk orsak bakom hemmafixar-trenden och Ikeas framgång med att kunderna själva får skruva ihop sina möbler. Vi blir extra nöjda med saker vi byggt själva, menar beteendeekonomer.

Alger kan bli framtidens bilbränsle

Forskare har nu lyckats ta fram en bakterie som kan omvandla sockret i alger till förnyelsebart bränsle och kemikalier.

Forntida popcorn upptäckt i Peru

Det tycks ligga något väldigt mänskligt i att äta popcorn. En ny studie visar att vi åt popcorn redan innan vi kunde göra krukor av keramik.

Att gå - farligare än att åka bil

Isiga och snöiga trottoarer är ett problem som bagatelliseras av kommunerna, menar trafikforskare i Lund.

Svarta hål i Vintergatan

Årets Crafoordpristagare i astronomi har funnit de säkraste bevisen hittills för att supermassiva svarta hål verkligen finns.

Sömnbrist gör dig fet

Du blir inte bara trött av att inte sova. Du blir även fet, visar ny svensk forskning.

Supersmarta hem ska hjälpa äldre

Assisterande badkar, kylskåp och medicinskåp. Det låter som något hämtat från framtiden. Det är det också, men enligt svensk forskning inte alls så långt fram som man kan tro.

Mystisk säldöd i Australien

Australiska myndigheter har ingen förklaring till hur det kan komma sig att 53 döda nyzeeländska pälssälar spolats upp på en isolerad strand i Lincoln National Park.

Kräm kan behandla hudcancer

Forskare i Österrike har nu identifierat ett tumördödande ämne som finns i viss receptbelagd kräm.

Hur känner du igen ett ansikte?

Har du tänkt på vilka tekniker du använder dig av för att känna igen ett ansikte? Nej, för de flesta av oss sker det bara automatiskt. Men nu berättar forskning om våra tekniker och om skillnaderna i dem.

Hjärtats okända superkrafter

Läkare har i snitt nittio minuter på sig att rädda ett liv som håller på att ta slut i hjärtinfarkt. Svensk forskning har nu kommit på hur man kan vinna tid och rädda fler liv.

Hänger inte med klimatförändringarna

I takt med att klimatet i Europa blivit varmare, har fjäril- och fågelarter som trivs i kallare miljöer fått svårt att anpassa sig.

Nytt hopp om att klara klimatmålen Sluta fokusera på koldioxiden

För att bromsa den globala uppvärmningen bör vi idag fokusera på metan och svart kol istället. Det ger snabbare effekt.

Kommer USA:s nästa president förkasta Darwin?

Världens mest mäktiga land kan få en president som motsätter sig evolutionsläran och vetenskapens syn på klimatförändringar.

"Tobaksbolag manipulerade forskning"

Världens största cigarettjätte påstås ha "snyggat till" forskningsresultat om cigaretter.

Sluta röka-hjälpen hjälper inte

Rökavvänjningsmedel, särskilt nikotinplåster och tuggummi, hjälper inte människor att sluta röka på lång sikt.

Det hjälper att blogga

Tonåringar som bloggar om sociala problem får mer stöd, mindre ångest och bättre självkänsla, enligt ny forskning.

Apor tänker beräknande

Människoapor - schimpanser, gorillor och orangutanger - tänker mer logiskt beräknande än vad vi tidigare trott.

En "förlorad värld" upptäckt

Hela samhällen med arter som tidigare varit okända för vetenskapen har upptäckts på havsbottnen nära Antarktis.

Vatten fick Khmerriket att falla

Det mäktiga Khmerriket försvann efter att ha dominerat en hel region i Sydostasien under närmare 800 år. Skälet kan ha varit problem med vattensystemen visar ny forskning.

Teknikåret 2011: Spotify, Steve och surfplattor

Androids segertåg, Apples nya Ipad 2, Spotifys framgångar och Steve Jobs bortgång. SVT summerar teknikåret 2011.

Årskrönika: Vetenskapsåret 2011

2011 var ett innehållsrikt vetenskapsår. Japanska kärnkraftverk havererade. Magnus Ladulås låg inte i sin grav. Och kanske har man nu hittat partikeln som förklarar vårt universum.

Var fjärde tonåring riskerar hörseln

Att lyssna till musik i moderna telefoner och MP3-spelare ökar dramatiskt risken för att utveckla allvarliga hörselproblem.

"Viagra kan hjälpa mot hjärtproblem"

Ger inte bara ordning på potensen - kan också hjälpa mot hjärtsvikt.

Ökade vinstkrav = mer sensationsjournalistik

Konkurrensen har lett till ytligare journalistik, men kvaliteten hålls ändå uppe i traditionella svenska medier.

"Sol-färgen" producerar el

Tänk om nästa färglager du målar kunde driva ditt kylskåp.

Nya jordliknande planeter funna

Astronomer har med hjälp av rymdteleskopet Kepler upptäckt två planeter ungefär lika stora som jorden som cirklar kring en solliknande stjärna utanför vårt solsystem.

Omgjort virus kan bli terrorvapen

En myndighet i USA har bett tre stora vetenskapliga tidskrifter att inte publicera vissa data från ett laboratorieförsök med fågelinfluensans virus.

Kommentar Bodil Appelquist

Det låter som manuset i en amerikansk terrorfilm, men det utspelar sig i verkligheten - just nu.

Statsepidemiologen: "Inga offentliga terroristrecept tack!"

Viss forskning är så farlig att den bör hållas inom en så liten grupp människor som möjligt säger Annika Linde.

Ny studie ska ge bättre cancervård

Alla män mellan 50 och 69 år i Stockholms län och på Gotland ska bjudas in till provtagning för prostatacancer.

Pollenallergi värre tidigt på säsongen

Ny forskning visar att samma mängd pollen ger olika mycket besvär under olika delar av pollensäsongen.

Ät mindre och håll hjärnan ung

Forskare har nu upptäckt molekylen bakom hjärnans livslängd.

Miljögifter på dagis oroar

Ny svensk studie om inomhusluft överraskar forskarna.

Varför alla kroppens celler har samma mål

I kroppen finns tusen miljarder celler. Men hur klarar alla dessa celler av att samarbeta? En ny studie visar nu att det är cellernas starka släktskap som får dem att dra åt samma håll.

Ett liv utan julstress

Amondawa-folket i Amazonas har en märklig egenskap, enligt ny forskning: deras kultur saknar vanliga tidsbegrepp.

Nakenråttan kan ge smärtlindring

Kunskaper om smärtokänsligt djur öppnar möjligheter.

Män har uppblåsta egon

...och det är på grund av evolutionen, menar amerikanska forskare.

Svenskarna googlar mer och mer

Under 2011 googlade varje svensk i snitt mer än 1200 gånger.

Hemligheten bakom PMS

Ömma bröst, humörsvängningar, ilska och nedstämdhet. Listan över PMS-besvär kan göras lång, men vissa lider mer än andra. Umeåforskare är nu en förklaring till den skillnaden på spåren.

Detta skrämmer barn på nätet

Föräldrar oroar sig, 28 procent smygtittar till och med i barnens Facebook-konton. Men vad är det egentligen som oroar barnen?

Solkungen: företagen kan rädda klimatet

Enligt "solkungen" Huang Ming har klimatförhandlingarna blivit en ursäkt för privatpersoner och företag att inte ta sitt ansvar.

Ingen Magnus Ladulås i Ladulås grav

Det är en annan mans kvarlevor som legat i Magnus Ladulås grav genom århundradena, en adelsman med syfilis.

Medicin mot antibiotikaresistens

Danska forskare säger sig nu ha fått fram ett läkemedel som kan göra resistenta bakterier känsliga för antibiotika igen. De hoppas att medicinen ska finnas på apotekshyllorna om ett till två år.

Ny cancerbehandling testas i Uppsala

Efter nyår ska forskare i Uppsala testa ett vaccin på patienter med spridd njurcancer. Strategin är helt ny och bygger på en av de upptäckter som belönas med årets Nobelpris i medicin.

Hjärnan formas om av att köra taxi

Studie på taxichaufförer i London visar att hjärnan förändras av att lära sig ett stadsnät med 25 000 gator.

Lev ihop och ni gäspar ihop

Gäspningar är smittsamma. Nu kommer forskning som visar att det är mer smittsamt ju närmare relation man har.

Klimatmötet i Durban Halvtidsanalys: Hopp och förtvivlan

Med två dagar kvar balanserar klimatförhandlingarna i Durban mellan hopp och förtvivlan. Efter att Kina överraskande lyfte hoppet i helgen har dödläget åter lägrat sig.

Västkustsk havsbotten kartlagd

Göteborgsforskare har nu kartlagt det marina livet på havsbottnen i Kosterhavets nationalpark utanför Strömstad.

Låg halt av koldioxid fick Antarktis att frysa till is

Mängden koldioxid i atmosfären påverkar inte bara klimatet nu. En ny studie visar att isen på Antarktis bildades när halten koldioxid sjönk för 34 miljoner år sedan.

Våld i hemmet förändrar barns hjärnor

Barn som har blivit utsatta för våld utvecklar en extra stor känslighet för hot. En ny studie visar att de delar i barnets hjärna som känner igen hot reagerar extra starkt på ansikten som har en hotfull och arg uppsyn.

För lite sol kan öka risk för diabetes

D-vitamin, som vi i första hand får från solen, är avgörande för vår hälsa. Brist på detta vitamin tycks bland annat öka risken för diabetes.

Bastubad kan stärka hjärtat

Japanska försök med hjärtpatienter gav positivt utfall.

Rekord i utsläpp

Utsläppen av växthusgaser har ökat med 49 procent under de senaste 20 åren. Det visar en sammanställning som en grupp internationella forskare gjort.

En miljon sälungar döda i Kanada

Runt en miljon sälungar tros ha drunknat de senaste två åren utanför Kanadas östkust. Orsaken är isbrist.

Liten mus kan stjälpa jättelikt kraftverk

Det är fyrtio år sedan en kraftverksdamm anlades i USA, men nu skulle det varit dags igen, var det tänkt.

Nano-mikroskop förutspår farliga jordbävningar

Med hjälp av ett atomkraftsmikroskop kan forskare nu se vilka sprickor som kan orsaka de farligaste jordbävningarna.

Vägen kan ladda elbilen

Elbilens nackdelar med kortare körsträcka och batteritid kan snart vara ett minne blott.

Jordärtskockor blir plast

I Lund startar snart Sveriges första bioraffinaderi, där plaster görs av växter istället för olja. SVT har besökt fabriken.

Ett ansikte säger så mycket

En geting som är lång i synen, eller har frodig haka och kanske sneda ögon? Det verkar inte bara vara vi människor som kan känna igen olika ansikten.

Svenska forskare förvarnar: Stora utsläpp ur permafrosten

Nu varnar en stor samling forskare för en allvarlig effekt av klimatförändringarna - när temperaturen i Arktis stiger.

Så når vi utsläppsmålen

För att nå målet att minska utsläppen av växthusgaser innan 2050, måste drastiska förändringar till. Forskarna vet vilka.

Svårfattade beslut

"Klimatmötet i Durban kommer bara resultera i en plan för hur man ska göra en ny plan." Forskarna är inte hoppfulla.

Durban - en bakgrund

Världens klimatavtal löper snart ut. Och få tror att politikerna kommer lyckas med att sluta ett nytt under de här två veckorna.

3,5 C - nytt klimatmål

Målet att den globala uppvärmningen ska stanna vid två grader är snart omöjligt att uppnå, enligt världens klimatexperter.

Konsekvenser av 3,5 C

Det är fullständigt vansinne att flytta tvågradersmålet till 3,5 grader, menar klimateperten Johan Rockström.

"Quick fix" för klimatet

En ny forskningsrapport visar upp en åtgärdsplan för hur vi kan göra för att bromsa klimatförändringarna på kort sikt.

Inget avtal i sikte

Miljöminister Lena Ek och klimat- och energiforskare Christian Azar om mötet.

Datorn avslöjar manipulerade bilder

Nu ska vi kunna mäta hur mycket ett fotografi manipulerats. "Förfalskade" bilder i marknadsföring ska kunna märkas.

"Smarta bilar" lär känna sina förare

Snart kan din bil veta hur du kör i trafiken. Forskare vid Linköpings universitet har utvecklat ett system som ska kunna hjälpa till att varna dig om just dina största trafikfaror.

Män tänker inte bara på sex

Att män tänker mer på sex än kvinnor stämmer. Men det finns även andra biologiska behov som män tänker mer på än kvinnor, visar ny forskning.

Webbfrågan

Vad tänker du på mest?

Visa resultaten »

"Extremvädret orsakas av klimatförändringarna"

Tydligt samband mellan extremväder och de mänskligt orsakade klimatförändringarna, menar forskare.

Fjärde amerikanaren till Mars

Vetenskapligt fullpackad forskningsbil skickas nu på uppdrag.

Världens äldsta fiskekrok

Konsten att fiska ur havsdjupen är betydligt äldre än man hittills trott. Arkeologer har nu hittat fiskekrokar som används för att dra upp tonfisk, haj och rock för 42 000 år sedan.

Forskarna vill kunna byta ut dina trasiga hjärnceller

Forskare har nu från mänskliga stamceller lyckats odla fram hjärnceller och sätta in dem i hjärnor på möss. De nya cellerna kunde både lyssna på och prata med angränsande hjärnceller.

Hjärnan mår bra av meditation

Meditationen sänker aktiviteten i delar av hjärnan som är inblandade när vi dagdrömmer, och vid psykiska störningar.

The Sex Pistols graffiti - ett nytt historiskt kulturarv?

Vanliga arkeologer analyserar vanligtvis kvarlevor från våra förfäder - men två av dem har tagit sig an ovanligt nutida fynd.

Kräftdjur spinner silke under vattenytan

Det är inte bara fjärilslarver som spinner silke. Det sker även i världshaven. Märlkräftan, som lever i havet över hela världen, bygger sina bon av silke.

Vaccinforskning saknar finansiering

Svenska forskare har tagit fram ett protein som gör vacciner effektivare. Men nedläggning hotar.

Giraffer löser blodtryckets mysterier

I Vetenskapens Värld på måndag får vi följa en grupp forskare som undersöker hur girafferna, världsmästarna i blodtrycksreglering, kan lära oss människor att hantera problem med högt blodtryck. Dessutom får vi historien om en 50 år gammal hornhinnetransplantation - som TV-sändes.
Se Vetenskapens Värld på måndag 20.00 SVT2

Vårtecken i spinn

Senaste Vetenskapens värld: Våren kommer femton dagar tidigare nu än den gjorde för 30 år sedan. Klimatförändringarna ruckar på årstidernas växlingar och skapar nya förutsättningar för allt liv. Varför klarar en del arter omställningen, medan andra slås ut?

Vetenskap i play

Av upphovsrättsliga skäl kan inköpta filmer bara ligga på SVT play 7-30 dagar. Våra egenproducerade program ligger på SVT play i 30 dagar.

Så når du oss...

Vetenskapens värld
Sveriges Television AB
105 10 Stockholm

Tipsa om vetenskapsnyheter!
Är du forskare? Har du ett bra nyhet? Tipsa oss!

Vi vill också höra dina åsikter om programmet och våra nyheter här på svt.se/vetenskap.

Ditt namn:
Din e-postadress:
Ditt meddelande:

Catalyst

Foto: Scanpix

ABC:s Catalyst sänder vetenskapsnyheter från Australien och världen.

Daily Planet

Jay Ingram och Ziya Tong. Foto: Daily Planet

Jay Ingram och Ziya Tong ger över 4,3 miljoner kanadensare en timme vetenskapsnyheter varje dag.

Schrödingers katt

Schrödingers katt är Norges motsvarighet till Vetenskapsmagasinet med nyheter från forskarvärlden som kommer förändra din vardag.

Science weekly

Science weekly är brittiska Guardians vetenskaps poddsändning. Vetenskapsjournalisten Alok Jha leder varje vecka en panel av nyfikna och kunniga gäster.

Kunskapskanalen

Här hittar du ett rikt utbud av dokumentärer om historia, samhällsfrågor, kultur och vetenskap.

Hjärnkontoret

Hjärnkontoret. SVT

Här kan du se programmet från sändning och 30 dagar framåt.

Plats för vetenskap

Tübitak, det stora observatoriet på 2500 meters höjd ovanför turistorten Antalya i Turkiet. Foto: UR

Fredagar kl 20.00 i Kunskapskanalen

Klotet

Klotet. En blogg och ett program av Vetenskapsradion

Klotet är en blogg och ett radioprogram för alla som är intresserade av de ödesfrågor som väntar mänskligheten. Till Vetenskapsradion:

Med hjälp av tjänsten RSS kan du likt en prenumeration uppdatera dig med senaste nytt från Vetenskap och andra favoriter på svt.se

Öppet arkiv

Köksmaskin för ungkarlar

Från ägg till nystekt kyckling på bara några minuter.

För att kunna se denna sida korrekt behöver du installera ett Flash-plugin i din webbläsare. Information om hur du går tillväga finner du på svt.se/hjalp.

Alternativ bild för flash innehåll.
Frida i Ingen är vän med en fattig. Foto: Anders Hansson.

Ingen är vän med en fattig Programmet om Frida har berört er lyssnare. Hör hela här.

Senaste nyheterna
Rebecca Vinterbarn Elg. Foto: UR

Rebecca utmanar Strindberg I Hej litteraturen får Strindberg-skeptikern Rebecca Vinterbarn Elg möjlighet att ge författaren en ny chans.