hem | kultur & nöje | vetenskap Regioner

Hemort avgör åderförkalkning

Rapport
Publicerad 22 mars 2010 - 07:10
Uppdaterad 22 mars 2010 - 10:30

Hemorten i Europa har betydelse för risken att drabbas av ådeförkalkning i halspulsådrorna, oavsett om personen äter medelhavskost eller inte. Det visar en stor europeisk studie, rapporterar SR:s Vetenskapsradion.

I studien ingick 3.700 personer från Italien, Frankrike, Holland, Finland och Sverige och forskarna har tittat på tidig form av åderförkalkning, när ådrorna blir förtjockade.

Det visade sig tydligt att de som bodde längre norrut hade tjockare kärl, även om de åt så kallad medelhavskost.

Hjärt- och kärlforskaren, professor Ulf de Faire vid Karolinska institutet, har ansvarat för den svenska delen av studien. Han säger att det kan finnas många förklaringar till resultaten.

-Det kan bero på en rad faktorer, skillnader i arvsanlag, yttre faktorer i miljön, livsstilsfaktorer och den yttre miljön, säger han till Vetenskapsradion.

TT

Toppnyheterna

#nyhlab

Foto: Carl-Johan Söder/SVT

Nyhetslabbet - vi testar dina nyheter!

Följ bloggen bakom Nyheternas interaktiva livesändningar!

Sociala medier

Nyheter på Twitter

SVT Nyheter tar emot tips och tipsar om nyheter på microbloggen Twitter.

Vädret

Utrikesreportage

USA: Ung elit nobbar Wall Street

Här hittar du aktuella reportage från vår utrikesredaktion.

SVT2 9-12, Kunskapskanalen 12-16

Måndag 14 maj

09:00 Europadagen
Seminarier och debatter om EU. Åtta delar om ca 45 minuter: Snabbväxande Stockholm, Danmark som ordförandeland, "Det blev bättre med EU", EU så in i Norden, Hur klarar EU konkurrensen? Har EU-länderna klarat Rio-löftena? Ungdomsarbetslösheten och Fokus på EU. Inspelat 9/5.
10:30 Pressträff om åldersdiskriminering
Med Erik Ullenhag (FP)
15:30 Bo Lundgren i KU

Rapport

Rapports nyhetsankare. Foto: SVT

Rapport - största nyhetsprogrammet

Möt redaktionen bakom Sveriges största nyhetsprogram Rapport.

Gomorron Sverige

Gomorron Sverige

Dagsaktuella gäster, recensioner, recept och mycket mer hittar du hos Gomorron Sverige.

Korrespondenterna

Foto: SVT

Se oss i SVT Play!

Korrespondenterna är tillbaka i september med tio nya program.

Under uppehållet kan ni se Korrespondenterna i SVTPlay. Där finns 25 program att se om allt från Barnslaveri i vår tid (bilden ovan) till Kokainets väg, Polyamori och Förbjuden kärlek.

I sommar kommer fem repriser fredagar 19.30 i SVT2 med start vid midsommar.

Grafik

Foto: SVT

Det nya Afrika

SVT:s interaktiva grafik ger dig sammanhangen och samlar nyheter och inslag om Afrika.

Alternativ bild för flash innehåll.
Frida i Ingen är vän med en fattig. Foto: Anders Hansson.

Ingen är vän med en fattig Programmet om Frida har berört er lyssnare. Hör hela här.

Senaste nyheterna
Rebecca Vinterbarn Elg. Foto: UR

Rebecca utmanar Strindberg I Hej litteraturen får Strindberg-skeptikern Rebecca Vinterbarn Elg möjlighet att ge författaren en ny chans.