Publicerad 31 maj 2010 - 10:06 Uppdaterad 31 maj 2010 - 10:13
Att äta vitt mjöl och socker är farligare för hjärtat än mättat fett enligt en dansk studie som tittat på långtidseffekterna av hur vi äter. Det är den största studien hitills som undersökt hur hälsan påverkas av fett och kolhydrater.
Enligt studien som omfattar 54 000 personer som följts under 12 år, så ökar snabba kolhydrater risken för hjärtinfarkt mer än mättat fett.
Studien publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition skriver, Svenska Dagbladet i dag.
Nyheter innehåller ofta ord som kan vara svåra att förstå. Av sammanhanget kan man förstå betydelsen ungefär, men inte alltid fullt ut. Därför har vi gjort en egen ordlista där vi förklarar vad det egentligen är vi pratar om.