Vattentrend kan ge kvinnor inkontinens
Publicerad 26 februari 2006 - 18:42
Uppdaterad 27 februari 2006 - 13:31
|
För några år sedan rekommenderade hälsoexperter människor att dricka mycket vatten varje dag. Det var nyttigt, menade de. Nya studier visar nu på motsatsen. Kvinnor kan drabbas att inkontinens av stor vattenkonsumtion, uppger SVT:s Aktuellt. I dag ser man vattenflaskor överallt, i handen på folk eller i deras väskor. Vanligtvis är det unga kvinnor som är storkonsumenterna. Studier vid Sahlgrenska akademin i Göteborg tyder på att det ständiga drickandet kan leda till kontrollstörningar av urinblåsan. Urinläckage kan följa och det är ett vanligt problem för kvinnor. -Det har faktiskt kommit in kvinnliga patienter som har klagat över urininkontinenes. När vi gjort en lista och sett hur mycket de dricker och hur ofta de kissar så stämmer det inte överens. Man fyller på för mycket och går på toaletten för lite, säger Birgitta Lindehall, doktorand vid Göteborgs universitet.
Obalans i systemet Njurarna arbetar för högtryck. Via urinledarna står blåsan nästan alltid spänd och slutmuskeln hårt åtdragen. Systemet råkar i obalans. I dag är problemet så stort att en helt ny yrkesgrupp har utbildats de senaste åren, uroterapeuter. De arbetar med att bedöma och behandla patienter som inte kan hålla tätt. Ian Milson är professor i gynekologi vid östra sjukhuset i Göteborg. -Vi har utbildat 400 uroterapeuter från hela Norden. Det är ett viktigt komplement för vård av människor med kontinensproblematik.
Kostnaderna för urinläckage kostar i dag två procent av hela sjukvårdsbudgeten i Sverige. Enbart blöjor och annan utrustning för patienter kostar 1,3 miljarder kronor om året. -I och med att vi får fler äldre i samhället framöver blir problemet ännu större i framtiden, säger Milson till Aktuellt. |