Choklad med mer kakao bra för hjärtat

Publicerad 28 februari 2006 - 03:36
Uppdaterad 28 februari 2006 - 09:05

Hög konsumtion av kakao kan halvera riskerna att dö i hjärt- och kärl- sjukdomar. Det hävdar nederländska forskare i en ny studie som redovisas i Archives of Internal Medicine.

Studien omfattar 470 män över 65 års ålder, och inleddes 1985. Efter 15 år hade 314 dött, 152 av dem i hjärt- och kärlsjukdomar. När faktorer som mat-, rök- och alkoholvanor sorterats bort fann man att choklad kan vara nyttigt.

De positiva effekterna kommer främst från chokladprodukter med hög kakao- halt och låg halt av mättade fetter, enligt forskarna bakom studien.

-Eftersom choklad innehåller flera olika antioxidanter ser det ut att kunna skydda även mot andra sjukdomar men det behöver bekräftas i nya studier, säger forskaren Brian Buijsse vid National Institute of Health and Environment i Bilthoven i Holland.

Mer choklad - bättre skydd
De män vars chokladkonsumtion låg i topp var de som såg ut att ha det bästa skyddet, framförällt mot dödsfall orsakade av hjärt- kärlsjukdomar men också mot för tidig död av andra orsaker.

Den nederländska studien visade att den rena chokladen bland annat sänker blodtrycket. Men forskarna tror inte att det är avgörande för den minskade dödligheten i hjärtsjukdomar utan tror mer på antioxidanterna.

Välj år: 2008 |  2007 | 2006 | 2005 | 2004

Bildgallerier 2006

Chattar 2006

Alternativ bild för flash innehåll.
Frida i Ingen är vän med en fattig. Foto: Anders Hansson.

Ingen är vän med en fattig Programmet om Frida har berört er lyssnare. Hör hela här.

Senaste nyheterna
Rebecca Vinterbarn Elg. Foto: UR

Rebecca utmanar Strindberg I Hej litteraturen får Strindberg-skeptikern Rebecca Vinterbarn Elg möjlighet att ge författaren en ny chans.