För att kunna se denna sida korrekt behöver du installera ett Flash-plugin i din webbläsare. Information om hur du går tillväga finner du på svt.se/hjalp.
Arkiv: artiklar Sverige 2006
Öl fördubblar risken för magcancer
Publicerad 31 oktober 2006 - 02:22
Att dricka starköl, mellanöl eller folköl mer än fördubblar risken att utveckla cancer i magsäcken. Det framgår av en studie på 61.000 kvinnor som pågått under 15 år, rapporterar Upsala Nya Tidning.
Men enligt forskarna har det inget med alkohol att göra. Andra alkohol- vanor gav inget utslag i studien.
-Vi vet att öl innehåller andra ämnen som visat sig vara starkt cancerframkallande, så kallade flyk- tiga nitrosaminer, säger Susanna Larsson vid Institutionen för miljö- medicin vid Karolinska Institutet.