Morötter halverar risken för magcancer
Publicerad 31 oktober 2006 - 02:01
Uppdaterad 31 oktober 2006 - 10:57
|
Morötter mer än halverar risken för magcancer. Det visar en stor svensk undersökning som följt kostvanorna hos 81.000 personer. Studien visar också att grönsaker är nyttigare än frukt. Enligt studien, som Svenska Dagbladet tagit del av, räcker det med ett par portioner morötter i veckan för att effekten ska uppnås. Även bladgrön- saker som sallad och spenat minskar risken för magcancer kraftigt. Forskarna tror att det är den rikliga förekomsten av betakaroten i rot- frukterna och grönsakerna som ligger bakom de positiva hälsoeffekterna. Öl ökar risken Att däremot dricka starköl, mellanöl eller folköl mer än fördubblar risken att utveckla cancer i magsäcken. Det framgår av en studie på 61.000 kvinnor som pågått under 15 år, rapporterar Upsala Nya Tidning. Under den tid kvinnorna följts efter det att studien startade insjuknade 160 av dem i magsäckscancer. Annan alkohol ökar inte risken När forskarna närmade granskade vilka som insjuknat fann de att magcancer var mer än dubbelt så vanlig bland kvinnor som uppgivit att de brukade dricka stark-, folk- eller mellanöl minst en gång i veckan, jämfört med bland kvinnor som inte alls drack öl eller bara drack lättöl. Däremot fann forskarna inget samband mellan att regelbundet dricka andra alkoholhaltiga drycker och magsäckscancer. -Vi vet att öl innehåller andra ämnen som visat sig vara starkt cancerframkallande, så kallade flyktiga nitrosaminer, säger Susanna Larsson vid Institutionen för miljömedicin vid Karolinska Institutet. ______________________________________________________
Påverkar cancerlarm dina kostvanor?Nya studier visar att morötter minskar risken för magcancer medan öl gör att risken ökar. Ändrar du dina kostvanor när det kommer nya rön om vilken mat som kan göra dig sjuk? Nej, jag blir sjuk av alla larm30% (58) Totalt antal röster: 192
|