Nitrat kan sänka blodtrycket

Publicerad 28 december 2006 - 08:34
Uppdaterad 28 december 2006 - 14:04

Saltet nitrat, som finns naturligt i bl.a. spenat, rödbetor och rädisor, kan ha positiva effekter på blodtrycket. Det visar en studie gjord vid Karolinska institutet, skriver DN.

När en testgrupp med 17 friska personer fick inta natriumnitrat sågs en tydligt sänkning av det undre blod- trycket. Men det är oklart vilket ämne som faktiskt ligger bakom sänkningen.

Enligt forskarna bakom studien, Eddie Weitzberg och Jon Lundberg, är det troliga att det är flera faktorer som bidrar till de positiva effekterna, däribland nitratet.

Nitratets hälsoeffekter omdiskuterade
Nitratets hälsoeffekter är omdiskuterade, då ämnet kan omvandlas till nitrit, som bland annat används som tillsats i charkvaror och misstänks kunna orsaka cancer.

Studien från KI visar att nitrat ombildas till just nitrit redan i munhålan.

Forskarnas studie publiceras i torsdagens upplaga av New England Journal of Medicine.

Nu vill de gå vidare och studera exakt vilka mekanismer som ligger bakom sambandet mellan nitratintaget och blodtryckssänkningen. De vill även ta reda på om nitrat också kan sänka blodtrycket hos människor med förhöjt blodtryck.

Livsmedelsverkets gränsvärden
Livsmedelsverket har satt upp gränsvärden för hur mycket nitrat som sallad och spenat får innehålla. Maxgränsen är 2.000 till 4.500 milligram nitrat per kilo, beroende på årstid och odlingsmetod.

Välj år: 2008 |  2007 | 2006 | 2005 | 2004

Bildgallerier 2006

Chattar 2006

Alternativ bild för flash innehåll.
Frida i Ingen är vän med en fattig. Foto: Anders Hansson.

Ingen är vän med en fattig Programmet om Frida har berört er lyssnare. Hör hela här.

Senaste nyheterna
Rebecca Vinterbarn Elg. Foto: UR

Rebecca utmanar Strindberg I Hej litteraturen får Strindberg-skeptikern Rebecca Vinterbarn Elg möjlighet att ge författaren en ny chans.