Vitaminer i höga doser ett hälsohot
Publicerad 28 februari 2007 - 03:25
Uppdaterad 28 februari 2007 - 10:24
|
Kosttillskott i form av vissa vitami- ner kan öka dödligheten i stället för att förbättra hälsan, enligt forskare. Danska forskare vid Rigshospitalet och Köpenhamns universitetssjukhus har sammanställt ett stort antal tidigare studier som omfattar över 230.000 personer. Slutsatserna presenteras i den medicinska tidskriften JAMA. Alicia Wolk, professor vid Karolinska institutet, säger till DN att doserna i studierna i många fall är långt hög- re än rekommenderat dagsintag. Hon ser därför ingen anledning till oro bland dem som tar vanliga vitamintabletter. Ökad dödlighet Enligt Christian Gluud, som är chef på den forskningsenhet på Rigshospitalet i Köpenhamn som stått bakom studien, visar resultaten att kosttillskotten inte har de positiva effekter som många har hoppats på. -I stället ser vi en viss ökad dödlighet i grupperna som tar dem, säger han. De mest tillförlitliga studierna, med sammanlagt 181.000 deltagare, visar att A-vitamin ökar dödligheten med 16 procent, betakaroten med 7 procent och E-vitamin med 4 procent. Däremot fann man ingen ökad dödlighet med C-vitamin eller selen. Kräv bevis på effekten Enligt Christian Gluud finns det fler lärdomar att dra av undersökningens resultat. -Det ena är att man inte ska pröva preparat bara för att någon säger att det är bra. Man ska kräva bevis. Det andra är att samhället måsta börja ställa strängare krav på att även livsmedelstillskottens effekter ska studeras vetenskapligt, säger han. Omsätter miljarder Ungefär 30 procent av den vuxna befolkningen i Sverige äter någon form av vitamintabletter. Enligt branschens organisation, Hälsokostrådet, omsätter näringen nästan 3,5 miljarder kronor om året, bara i Sverige. Nästan 40 procent av omsättningen kommer från kosttillskott. |