Sol kan minska risk för vissa tumörer
Publicerad 29 juni 2007 - 03:06
Uppdaterad 29 juni 2007 - 08:14
|
Människor i soliga länder löper hälf- ten så stor risk som svenskar att drabbas av en rad svåra cancersjukdo- mar i inre organ, visar en studie som omfattar över fyra milj människor. Forskarna, bl.a. från Karolinska institutet, tror att riskskillnaden kan bero på att solen stimulerar krop- pens produktion av D-vitamin. I höst inleder forskare vid Karolins- ka institutet en studie om D-vitamin kan vara orsaken till att människor i exempelvis Sverige och Kanada drabbas av viss cancer oftare än människor i Australien, Singapore och Spanien. Data från över fyra miljoner patienter i 13 länder - såväl soliga länder solfattiga - har analyserats. Professor Kari Hemminki vid Karolinska institutet säger dock att han inte vågar dra slutsatsen att svenskar bör sola mer med tanke på risken för hudcancer. |