Barndiabetesrisk minskas med omega-3
Publicerad 26 september 2007 - 02:06
Uppdaterad 26 september 2007 - 05:54
|
Omega-3 tycks minska risken för diabetes hos barn i riskzonen, visar ny amerikansk forskning. Forskarna har mellan åren 1994 och 2006 följt drygt 1.800 barn med för- höjd risk att utveckla typ 1-diabetes. Det skriver Dagens Nyheter i dag. Bland barn som fick höga halter av omega-3 i kosten upptäckte forskarna hälften så många fall av typ 1- diabetes. Då resultaten är preliminära är det ännu inte aktuellt med några kostrekommendationer. Omega-3 finns i mat som ägg och lax. -Det här är klart intressant. Resultaten stöder teser som finns om effekten hos omega-3, även om vi ännu inte fått några bevis, säger Johnny Ludvigsson, diabetesforskare och professor i barnmedicin vid Linköpings universitet, till Dagens Nyheter.
|