Kanel ger stabilare blodsocker
Publicerad 26 mars 2008 - 18:17
|
Några gram kanel i maten ger bättre blodsocker och kan dessutom förebygga hjärt-kärlsjukdomar, visar forskning från Universitetssjukhuset i Malmö. I studien fick försökspersonerna äta risgrynsgröt med eller utan kanel. -De som åt med kanel fick jättefina blodsockervärden, säger läkaren Joanna Hiebowicz. Kanelen gjorde att blodsockernivån i blodet gick upp betydligt mindre efter måltiden och sedan höll sig betydligt mer stabil, något som bland annat är viktigt för diabetiker.
|