Fruktdryck ökar risk för diabetes
Publicerad 29 juli 2008 - 11:47
Uppdaterad 29 juli 2008 - 13:40
|
En omfattande amerikansk studie visar att dagligt intag av fruktdrycker, som saft och saftdrycker, medför högre risk för sk typ-2 diabetes än läsk, skriver SvD. I studien följdes 44.000 kvinnor i tio år. Efter tio år hade 2.713 av dem ut- vecklat typ-2 diabetes och risken för insjuknande var högst i den grupp som rapporterade hög konsumtion av sötade fruktdrycker och läsk. Kvinnor som druckit två eller flera fruktdrycker per dag visade sig löpa 31 proc högre risk att insjukna. Ris- ken för läskdrickarna var 24 proc. Välfärdssjukdom Studien gjordes av forskare vid Slone Epidemiology Center vid Boston University. Enligt dem var den troliga orsaken bakom den ökande risken för diabetes att dryckerna ledde till övervikt, vilket är en känd riskfaktor för typ-2 diabetes. Åsa Brugård Konde, på Livsmedelsverket säger till Svenska Dagbladet att de länge varnat för fruktdrycker och saft, eftersom de många gånger innehåller lika mycket socker som läsk. Diabetes typ-2, som kopplas till övervikt är en av de välfärdssjukdomar som hotar USA, år 2030 beräknas 11,2 procent av USA:s vuxna befolkning vara drabbade av typ-2 diabetes.
|