Tv-profilen Peter Pluntky får inte vara med i SVT:s Antikrundan, efter att han medverkat i en reklamfilm för Siba. Det skriver Dagens Nyheter. I reklamfilmen värderar teknik- och leksaksexperten en rea-skylt. Ett tydligt övertramp, menar Antikrundans ansvariga utgivare Micael Lekberg.
– Det är trist att han inte förstått att han inte kan koppla ihop Antikrundan och public service med kommersiella budskap, utan att diskutera det med oss. Sammanblandningen av varumärkena är tydlig, säger han till Kulturnyheterna.
Många av Antikrundans profiler är kopplade till olika auktionshus och driver kommersiell verksamhet. Hur ska man veta var gränsen går för vad man får göra som expert i programmet?
– Vi har tydliga karensregler, och samtalar om gränsdragningsproblem med alla profiler som vi tar in under den korta period vi spelar in. Den här reklamfilmen har en tydlig koppling till SVT. Man sammanblandar Antikrundan med kommersiella budskap, säger Lekberg.
Under ett möte i går beslöts att Peter Pluntkys kontrakt inte skulle förnyas. Han kommer alltså inte att medverka när Antikrundan kuskar runt i landet och spelar in 2013 års program i sommar. Men Siba-reklamen är inte den enda anledningen till skilsmässan mellan Antikrundan och experten.
– Vi har haft en diskussion ganska länge med Peter Pluntky om att han vill göra om programmet. Han har många detaljerade åsikter om innehållet och har ställt ett ultimatum – 'gör ni inte så här kommer jag inte vara med längre'. Han är duktig som fan, det är med sorg vi har kommit fram till detta, säger Micael Lekberg.
”Antikrundan har spårat ur”
Peter Pluntky säger att det är Antikrundans ”förflackning” som är orsaken till att han inte kommer att synas i rutan nästa säsong:
– Antikrundan har spårat ur. Jag hade sagt redan tidigare att jag inte skulle vara med nästa säsong. Det har inget med Siba utan med programmets förflackning att göra, säger han till Kulturnyheterna.
Hur då spårat ur?
– Det största problemet är flamset, hur man låter programledaren ta över programmet. Jag har klagat på det allmänna upplägget, till exempel inslaget ”bra, bättre, bäst” (En punkt i programmet där en person gissar vilket av tre föremål som är mest värdefullt, red:s anm).
– Det är helt meningslöst att fru Petterson ska gissa vilken av tre tallrikar som är värd mest. Ett annat problem är kändishysterin. Inslaget där man intervjuar samlare till exempel. Maud Olofsson fick visa mortlar. Ingen var väl värd mer än 50 spänn eller äldre än 50-talet. Det finns inget kvalitetstänkande i det, säger Peter Pluntky.
Varför tackade du ja till att göra reklamfilm för Siba?
– Jag tyckte det var kul, och såg det som reklam för Antikrundan. Jag har inte gjort något fel. Felet ligger i att Siba använde ordet ”antikrundan” på sin hemsida. Det får de inte göra, för det är mönsterskyddat.