Debatten kretsar kring Ken Rings inblandning i författandet, och vem som egentligen har rätt att tolka självbiografin.
Recensenten Nicholas Ringskog Ferrada-Noli jämförde boken med realityserien ”Paradise Hotel” och ”förhållandet mellan cyniska producenter och naiva deltagare” eftersom bokförlaget tjänar pengar på att sälja en spännande historia.
Journalisten Ametist Azordegan som är programledare för radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” motsätter sig att Ken Ring inte skulle vara högst delaktig i hur han framställs i boken.
”Det är en von oben-inställning om att underklassen ska skyddas från sig själv” skriver hon och tillägger att det ”luktar konservatism” om Nicolas Ringskog Ferrada-Nolis inställning.
Bidrar till kliché av rappare
I Dagens Nyheter idag svarar Nicholas Ringskog Ferrada-Noli att författaren Klas Ekman borde ha ingripit när Ken Ring ville beskriva sig själv som så osympatisk. Boken bildar en ”kliché om rapparen från förorten med invandrarbakgrund som exotisk sociopat”, anser han.
Till Aftonbladet säger Ken Ring själv, som står angiven som redaktör i boken, att han skrev boken tillsammans med Klas Ekman och att han berättade sin livshistoria för Ekman som spelade in den och sedan satte sig ned och skrev ned allt.
– Efter det gick jag igenom allt han hade skrivit och skrev om hela skiten. Alltså, skrev om alltihop i mina ord i stället, säger han till Aftonbladet.