I Sverige saknar 23 procent av tonåringarna grundläggande kunskaper i läsförståelse, enligt den senaste Pisa-undersökningen. Av de 34 OECD-länderna är Sverige det land som tappat mest i läsning.
– Ytterst är det en demokratiproblem. Det är oerhört viktigt att unga människor kan ta till sig texter för att förstå det samhälle de lever i, säger Magnus Persson, professor i litteraturvetenskap vid Malmö högskola.
Stark läskultur i Kanada
Resultatet från Pisa är katastrofalt men inte helt förvånande. Svenska elever har kontinuerligt skrivit sämre på läsproven, även i andra stora undersökningar som Pirls för yngre elever.
Barbro Westlund har i en färsk avhandling vid Stockholms universitet jämfört Sverige med Kanada, där eleverna är mycket bra på att läsa. Där hittade hon en stark läskultur.
– Hela samhället är otroligt inriktat på att du ska läsa mycket. På en av skolorna jag besökte fanns en regel: När föräldrarna lämnar barnen ska de sätta sig och läsa högt en stund innan de går, säger hon.
Alla lärare måste ta ansvar
Tonåringarnas kunskaper har rasat även i matematik och naturvetenskap. Men tappet i läsförståelse visar hur eleverna klarar av samtliga ämnen, enligt Westlund, som pekar på ämneslärarnas ansvar.
– Alla lärare måste bli en läs- och skrivlärare kopplad till sitt eget ämne. Lärarna måste bearbeta texten tillsammans med eleverna för att hitta kunskaperna. I den svenska skolan har eleverna lämnats att själva klara av de svåra texterna, säger hon.
”Ostörd lästid”
Även Ann Boglind, ordförande i Svensklärarföreningen, vill se att fler lärare arbetar med läsning.
– De som undervisar äldre barn är gärna specialister inom sitt område och tänker inte så mycket på språkets betydelse, säger hon.
Att kunskaper i läsande är en nyckel även till andra ämnen är självklart, anser Magnus Persson. Han vill ända lyfta fram svenskundervisningen, och framför allt den skönlitterära läsningen.
– Det behövs ostörd lästid som inte avbryts av att eleverna ska svara på kontrollfrågor om texten. Har man ingen bas är det svårt att knäcka koden för hur språket används i kemi, säger han.
Fakta: Svenska elevers läsande
Svenska tonåringars resultat i läsning har kontinuerligt sjunkit i den stora Pisa-undersökningen. 2000, 2003 och 2006 låg Sverige över OECD:s medelvärde, 2009 ungefär på medelnivå, och 2012 en bra bit under.
Eleverna placeras, efter resultatet på läsproven, i sju olika nivåer: 1a, 1b samt 2-6. Av de svenska tonåringarna – proven görs av niondeklassare – hamnar 23 procent i grupp 1a eller 1b.
Bara 4 av de 34 OECD-länderna har en större andel dåliga elever med svag läsförmåga: Israel, Slovakien, Chile och Mexiko.