• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Konflikten mellan Polens kulturliv och dess nationalistiska rörelse har pågått sedan regeringskiftet 2015. Foto: SVT/TT

Den polska teatern – ett kulturkrig inför öppen ridå

Uppdaterad
Publicerad

Sedan det konservativa regeringspartiet PiS (Lag och Rättvisa) kom till makten i Polen har teaterpjäser försökt stoppas, kulturbidrag dragits in, och personal sparkats runt om i landet. Kulturnyheterna har besökt en anrik teater i Wroclaw som blivit en symbol för ett djupt splittrat Polen.

På Teatr Polski i kulturstaden Wroclaw har en infekterad politisk konflikt mellan personalen och nuvarande teaterdirektör Cezary Morawski blivit en nationell angelägenhet.

Efter månader av högljudda protester från teaterns anställda –  i sociala medier, utanför teaterns lokaler, och efter spelade föreställningar – har bilderna av skådespelarnas ihoptejpade munnar blivit en symbol för kritiken mot PiS kulturpolitik.

Demonstranter utanför Teatr Polski.

En kulturpolitik som är starkt konservativ och patriotisk: Enligt premiärminister Beata Szydlo ska ”den kultur som bekostas med offentliga medel vara patriotisk och berätta för världen om polska hjältar”.

12 sparkade anställda

Det är svårt att förstå vilken turbulens som utspelat sig på Teatr Polski när jag står utanför dess huvudentré i Wroclaw. Det råder en total tystnad på gatan. Ingen större aktivitet syns genom teaterns fönster, och människor kommer och går obemärkt förbi.

Utanför teatern träffar vi dramaturgen Piotr Rudzki. Han fick nyligen sparken av teaterdirektör Cezary Morawski tillsammans med 11 andra anställda av ”disciplinära skäl”. Men det har inte stoppat honom från att fortsätta protestera mot direktören.

Dramaturgen Piotr Rudzki fick nyligen sparken av teaterdirektör Cezary Morawski. Foto: SVT

– Situationen på teatern i Wroclaw återspeglar situationen i Polen. Det är en konflikt mellan moderna progressiva europeiska rörelser, och traditionella, bakåtsträvande och starkt katolska värderingar, säger Piotr Rudzki.  

Även om liknande konflikter inträffat på flera teatrar i Polen, har situationen på Teatr Polski i Wroclaw kommit att bli en symbol för landets pågående kulturkrig.

– Det här var en av de viktigaste teatrarna i Polen och Europa! En stor teater med hög konstnärlig nivå. De bästa skådespelarna i Polen, säger Rudzki.

”Vänsterskriken måste tystas”

PiS vann valet under hösten 2015. Teatern i Wroclaw blev direkt ett orosmoment för den nytillträdde kulturministern Piotr Gliński och hans medarbetare Wanda Zwinogrodzka, ansvarig för teaterfrågor på kulturdepartementet.

När Zwinogrodzka intervjuats i polsk media har hon både uttryckt sitt stöd för den konstnärliga friheten, och samtidigt påpekat att ”vänsterskriken måste tystas”.

– Det är hemskt när en minister delar upp en teater i vänster och höger i stället för bra och dåligt, säger Piotr Rudzki.

Försökte stoppa ”pornografisk” pjäs

Konflikten på teatern i Wroclaw började hösten 2015 när den nytillträdde kulturministern Piotr Gliński försökte stoppa pjäsen ”Death and the Maiden”, inspirerad av nobelpristagaren Elfriede Jelineks Prinsessdramer, som kulturministern menade innehöll pornografiska inslag. 

– Vi blev beskrivna i högertidningar som ’vänsterextremister’ och ’pederaster’. Allt det värsta man kunde tänka sig fanns här, förklarar Rudzki.

Trots protester från högerextrema grupper utanför teatern, och kulturministerns vädjan till länspolitikerna i Dolny Śląsk att stoppa pjäsen – hade ”Death and the Maiden” premiär som planerat med utsålda föreställningar under resten av året. 

Teaterns dåvarande direktör, Krzystof Mieszkowski, är en öppen motståndare till kulturministern och själv politiker i det liberala partiet Nowoczesna. När han slutade i fjol utlystes tjänsten på nytt – och då eskalerade konflikten ytterligare.

En ny teaterdirektör gör entré

Hösten 2016 skulle en ny teaterdirektör väljas. En kommission bildades för att gå igenom ansökningarna. I denna grupp satt bland andra Piotr Rudzki, dramaturgen som numera inte är välkommen på teatern.

Trots invändningar från honom och regissören Lupa, som också satt med i kommissionen, ansåg en majoritet att Cezary Morawski var en lämplig kandidat för tjänsten.

– Morawskis ansökan var ett mysterium. Han föreslog att vi skulle samarbeta med en festival i Tyskland som inte ens existerar sedan fyra år tillbaka, säger Piotr Rudzki.

Enligt Piotr Rudzki pågår just nu en utredning om huruvida valet av Cezary Morawski var arrangerat, där Piotr Rudzki och Lupa som båda satt med i kommissionen, blivit förhörda.

– Jag förstår inte vitsen med att välja någon som inte har kompetens att styra en så viktig teater.

Turbulens och protester

Skådespelaren, och nuvarande teaterdirektören Cezary Morawski, har en 40 års erfarenhet av teater. Han har främst spelat inom komedi och fars, men även psykologiska dramer. Hans tid på Teatr Polski har kantats av turbulens – och inga nya premiärer har ägt rum. I flera månader har han mötts av protesterande skådespelare.

Läs också: Kulturbråken i Polen – detta har hänt

För två veckor sedan kom ännu en motgång när länspolitikerna i Dolny Śląsk meddelade att de kräver hans avgång på grund av ”låg konstnärlig nivå, obefintligt teaterprogram, lägre lönsamhet än deklarerat, och olösta konflikter med personalen”.

De som protesterat mot Morawski jublade.

Avsatt men sitter ändå kvar

Men spelet är inte över.

Även om det är länspolitikerna i regionen som har det yttersta ansvaret för teatern, så stöds teatern finansiellt av staten. Därför inväntar länspolitikerna ett formellt svar från kulturdepartementet – som dock inte är bindande för länspolitikernas beslut.

När jag möter teaterdirektör Cezary Morawski, konfliktens ofrivilliga huvudperson, inne på teatern verkar han helt oberörd av kravet på hans avgång. Han och teatern är fullt sysselsatt med att sätta upp sin första pjäser sedan Morawski blev teaterdirektör – bland annat ”Den inbillade sjuke” av Molière.

De flesta av Morawskis högljudda kritiker har lämnat teatern, eller fått sparken. Kvar finns de som hellre behåller sitt jobb än protesterar – och naturligtvis de som stödjer honom.

Finns även stöd på teatern

Alla på scenen är män, men jag hittar en kvinnlig skådespelare som också spelar i pjäsen. Hon stödjer öppet Morawski.

– Jag tycker att han blev vald på ett korrekt sätt. Jag tycker man ska ge människan en chans för att kunna bedöma om han är bra eller dålig. Man kan inte utesluta honom från verksamheten innan han ens börjat arbeta, säger Dominika Figurska.

– Som person är han väldigt lugn och sofistikerad. Dessutom är han skådespelare, så jag har förtroende för honom, fortsätter Dominika Figurska.

Exklusiv intervju med Morawski

Cezary Morawski och jag sitter inne på den förre teaterdirektörens kontor på Teatr Polski. Rummet är tömt på möbler, och används numera huvudsakligen för presskonferenser.

Jag frågar Cezary Morawski varför kulturministeriet tyckte han var en bra kandidat för jobbet.

Cezary Morawskis tid på Teatr Polski har kantats av turbulens. Foto: SVT

– Jag ser att du är dåligt insatt i polsk politik, svarar Cezary Morawski kort och fortsätter:

– I den här kommissionen fanns bara tre från kulturdepartementet, övriga var från helt andra grupper. Jag har vunnit på samma villkor som alla andra, säger han.

Men minister Zwinogrodska tyckte att du var en lämplig kandidat?

– Men det sa hon först efter att jag blivit vald.

Så varför stödjer hon dig?

– Det får du fråga ministern om. Men om jag får gissa så beror det på min erfarenhet. Jag har 40 års erfarenhet som skådespelare och regissör, pedagog och manager.

Cezary Morawski svarar lugnt och artigt på mina frågor, även om han stundtals suckar eller påpekar att jag är dåligt påläst. Jag frågar honom flera gånger varför den här gruppen skådespelare och regissörer protesterat mot honom.

Först svarar han att det är för att han kommer från en ”annan krets”, och att den protesterande gruppen ville att den tidigare teaterdirektören skulle vara kvar. Sedan svarar han istället:

– Den här gruppens protester har inte och göra med mitt konstnärskap, eller min person, eller ens Teatr Polski. Det är en protest som tillkommit av olika politiska skäl. Därför är protesterna så starka.

”Absolut opolitisk”

Morawski vacklar. Ibland bekräftar han kopplingen mellan konflikten på teatern och den politiska situationen i Polen – och ibland dementerar han den och förklarar att konflikten endast handlar om att förminska honom.

– Jag är inte bunden till något parti, jag är absolut opolitisk. Min verksamhet betraktar jag som konstnärlig. Men eftersom teatern ramlade in i politiken – så gjorde jag också det.

”Den inbillade sjuke” har premiär i mars. Även om pjäsen blir teaterns första egna premiär, har tidigare även en annan pjäs visats på initiativ av Cezary Morawski. Det berättar teaterns före detta dramaturg Piotr Rudzki.

Bjöd in högerextrem teater

– När Morawski gör intervjuer återkommer han alltid till att vi har förstört alla hans premiärer. Men han har redan en premiär bakom sig. Han bjöd hit en extremt rasistisk teater som på sin hemsida beskrev att de riktar sig ”mot vita människor”. Teatern (som heter Teatr nie teraz, red anm) kritiserar till och med nuvarande påven för att ha för moderna åsikter.

– För oss var det här ett tydligt tecken på vilken sorts kultur Cezary Morawski vill sprida, fortsätter Piotr Rudzki.

Morawskis presstalesperson Slawek Olejniczak, i efterhand, får frågan så förtydligar dom:

”Teatern är inte rasistisk, den är extremt höger. Och vi ville visa pjäsen för att den tillhör klassiskt polsk scenkonst”.

Jag kommer protestera

Inne på den tidigare teaterdirektörens kontor, tillsammans med nuvarande teaterdirektör Cezary Morawski, frågar jag honom varför han tror att länspolitikerna bett honom avgå.

– Detta måste du fråga landshövdingen om. Än i dag har jag inte fått några officiella dokument eller information om varför en del av styrelsen inte är nöjda med mitt arbete.

Kommer du protestera?

– Om de sparkar mig, så kommer jag protestera.              

Hur har kulturministern och minister Zwinogrodska reagerat på beslutet?

– Som svar på nyheten – för det är inte beslutat än – så har kulturministern hänvisat till lagen. Det finns inga lagliga grunder för uppsägning.

Är det inte upp till landshövdingen att bestämma?

– Jo, de bestämmer. Men de måste även ta uttalanden från andra organ i beaktande. Även om det inte är bindande.

Händer överallt

Intervjun börjar närma sig sitt slut och jag kommer åter en gång in på kopplingen mellan PiS kulturpolitik och konflikten på teatern i Wroclaw.

Vissa säger att den här konflikten fångar konflikten i Polen – håller du med om det?

– Det här är en situation som inte bara händer i Wroclaw, utan också i Warszawa, i Bydgoszcz, och i Gdansk, Bialystok och Torun.

Cezary Morawski nämner flera olika polska städer som exempel, och förklarar att det kan komma att stadgas nya lagar i Polen eftersom det skett politiska förändringar i toppskiktet.

Läs också: författaren som retar upp nationalistiska krafter i Polen

Teaterdirektören avslutar vårt samtal genom att säga att han ser optimistiskt på teaterns framtid, och är nöjd med sin insats som teaterdirektör. Han ångrar ingenting.

– Våra nya premiärer kommer skapa bra stämning igen, säger han.

Kulturdepartementet vill utreda

Wanda Zwinogrodzka, ansvarig för teaterpolitik på kulturdepartementet, vill inte låta sig intervjuas, men skriver i ett mejl till Kulturnyheterna:

”Att avlägsna teaterdirektören i Wroclaw i mitten av säsongen kommer få stora konsekvenser för hela bedrivandet av kulturinstitutioner i Polen. Av denna anledning måste beslutet tas efter att omständigheterna noga undersökts”.

Beskedet från kulturdepartementet om Cezary Morawskis framtid som teaterdirektör i Wroclaw väntas komma i mitten av mars.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Polsk kulturpolitik

Mer i ämnet