Enligt regissören Hannes Holm, som regisserade ”En man som heter Ove”, är det brukligt är att ta mellan 10 och 20 procent. I succéfilmen om Ove tog bolaget SF Studios 30 procent.
– Som det ser ut i dag finns inga regler för hur mycket vinst man får ta, säger SFI:s vd Anna Serner till Kulturnyheterna, men vi måste göra vår hemläxa och kunna säkerställa hur stor del av en produktionsbudget som faktiskt hamnar på vita duken.
”Måste göra vår hemläxa”
Efter att kulturminister Alice Bah Kuhnke förra året meddelade att filmavtalet ska skrotas och att en ny statlig filmpolitik ska ta vid från 2017 gör SFI just nu en genomlysning av stödsystemet för att ser vad som funkar och vad som inte gör det.
– Jag efterlyser ett tydligt beslut från oss. Vi måste göra vår hemläxa och se över om det behövs regler, säger Anna Serner.
Om uppgifterna om SF-ledningens lyxiga vanor i Cannes under filmfestivalen, där man bland annat använde sig av lyxjakten ”Naughty by Nature” (som enligt båtens hemsida hyrts ut för normalt 51.000 euro i veckan) säger hon att Svenska Filminstitutet inte är någon uppfostringsanstalt.
– Men det är klart att det sticker i ögonen när ett företag är vårdslösa med pengar eller väljer att spendera dem på tveksamma klubbar.
Vill inte kommentera
Björn Rosengren är ordförande i Film- och Tv-producenterna, produktionsbolagens branschorganisation som har drygt 120 medlemsbolag där bland annat SF Studios ingår (Svensk Filmindustri)
– De är medlemmar hos oss och jag vill inte yttra mig innan jag pratat med dem, säger Björn Rosengren till Kulturnyheterna.