Det automatiska förhandsstödet är en del av filmavtalet. Stödet går till filmer med potential att dra stor publik. Bli hits på bio.
När filmavtalet nu rivs upp och görs om, slopas automatstödet till svensk film. Det ersätts av ett nytt marknadsstöd, som ska gå till breda publikfilmer med hög kvalitet.
Regissören Helena Bergström jobbar just nu med sin fjärde film, dramakomedin ”En underbar jävla jul” med bland andra Robert Gustafsson och Maria Lundqvist i rollerna.
– Jag kan säga att filmen, som vi avslutade inspelningen av i förrgår, där har jag fått automatstöd, men det har varit sjukt komplicerat, säger hon.
”Extremt problematiskt”
Under processen uppskattades hur många som skulle kunna tänkas vilja se ”En underbar jävla jul”.
– Två konsulenter ska sitta och bedöma, och de kanske inte har samma smak som en själv. Som filmskapare tycker jag att det är extremt problematiskt, säger Helena Bergström.
– Man känner sig lite fången. Det gäller att ha god kontakt med de två personerna. Framförallt i min andra film blev jag förvirrad i min vision för att man ska tillfredsställa konsulentens tycke och smak. Det är farligt.
”Så nervpressande”
Helena Bergström har ändå behövt stödet, säger hon.
– Min senaste film hade inte haft en chans om inte automatstödet funnits. Jag är en av de få tjejerna som har fått det, kan jag säga. Men det har varit djupt problematiskt. Som det var nu var det en helvetesresa. Man har kämpat som ett djur och varit runt överallt och fört en jättekamp. Sedan kommer man till filminstitutet, och då ska filmen bedömas enligt ett poängsystem. Samtidigt ska produktionen börja rulla. Det var så nervpressande att det inte var sant.
Därför välkomnar Helena Bergström en omgörning, och framförallt en diskussion om hur det nya filmavtalet skulle kunna se ut.
– Publika filmer kommer upp i sex miljoner med automatstödet, men det räcker inte ändå. Jag tycker att det måste till en förändring som gynnar alla typer av filmer, smala som breda, säger hon.
Filmbranschen ”pladask på arslet”
Hur automatstödet, som enligt Helena Bergström alltså har varit nödvändigt, men helvetiskt trassligt och knappast tillräckligt, ska ersättas med det nya marknadsstödet är inte helt klart.
– De stora filmerna betalar för de mindre. Vi måste göra all typ av film och det elitistiska har jag demonstrerat mot i alla tider. Det kan inte vara så att några filmer är mer värda än andra. Om den breda filmen inte görs kommer filmbranschen att falla pladask på arslet, om jag ska vara ärlig, säger hon.
Sex miljoner ingenting
Colin Nutley, regissör och gift med Helena Bergström, gör just de stora, svenska filmerna. Han hamnar också i automatsstödsklassen.
– Det är dyrt att göra film. Man pratar om att man vill hitta hög kvalitet. Men hög kvalitet kostar pengar. Automatstödet på max sex miljoner kronor, it’s like pissing in the wind. En vanlig svensk storfilm kostar mellan 20 och 25 miljoner kronor att göra, säger han.
Samtidigt kan smalare filmer, som bedöms uppfylla andra syften än de publika, om de har tur att få mer än sex miljoner i bidrag.
– Filmerna måste finansieras i proportion till hur stor budgeten är. Små producenter och produktionsbolag riskerar livet som det är nu. Och fler söker sig till tv-drama istället. De slutar göra film, säger Colin Nutley.