Kulturnyheterna har i en serie reportage berättat om kritiken mot SF studios. Bland annat om den affärsmodell som både regissören Hannes Holm och Svenska Filminstitutets vd Anna Serner reagerat starkt på, där man stoppar en större del av filmbudgeten in i det egna bolaget, än vad som är gängse i branschen.
– Det är oetiskt och oacceptabelt och det är mitt ansvar som vd att våga kritisera det här eftersom många filmare som är i beroendeställning inte törs, säger Susann Jonsson, vd på Filmpool Nord.
”Orimlig marginal”
Flera personer med god insyn i företaget som Kulturnyheterna pratat med menar att SF Studios lägger upp emot 30 procent av filmbudgeten i det egna bolaget i stället för på filmerna de gör. Detta ska enligt uppgifter ske genom att man lägger luft i budgeten, alltså att man blåser upp budgeten i dess olika delar och därefter ser till att man har mindre kostnader än vad man har budgeterat för. Detta kallas marginal eller egenarvode, och är vanligt förfarande i filmbranschen. Men vanligtvis uppgår denna marginal till mellan 10 och 20 procent, medan SF Studios enligt kritikerna alltså gjort till modell att ta upp till 30 procent.
– Det är en orimlig marginal som vi pratar om, säger Tomas Eskilsson på Film Väst, som gjort flera produktioner tillsammans med SF Studios, däribland ”En man som heter Ove” och ”Pojken med guldbyxorna”.
”Pengarna ska gå till film”
Nu stämmer flera av Sveriges regionala produktionscentrum för film in i kritiken och säger att de inte kommer samarbeta med SF Studios i fortsättningen om de oskäliga ekonomiska marginalerna inte upphör. Förutom Film Väst är även Filmpool Nord, Film Skåne, Filmregion Stockholm-Mälardalen och Norrköpings filmfond skeptiska till samarbeten om inte något ändras.
– SF/Tre vänner har utmärkt sig för att ha högre marginaler än övriga aktörer. Vi är beroende av offentliga resurser både nationellt och regionalt och då får vi för fasen se till att vi gör det vi ska för pengarna, säger Susann Jonsson på Filmpool Nord.
Haft hårda diskussioner
Ilskan över att SF Studios tillsammans med Tre vänner, produktionsbolaget de köpte upp 2013, tar hög del av filmbudgeten till det egna bolaget har funnits länge.
– Det är en sak som vi har varit bekymrade över under en längre period. Vi har påtalat det här vid ett antal tillfällen, vi har haft många diskussioner, ibland väldigt hårda diskussioner kring det här med produktionsmarginaler, säger Tomas Eskilsson på Film Väst.
Han menar att affärsmodellen går ut över kvaliten på det man producerar. I nästan hundra år har bolaget som tidigare hette Svensk Filmindustri, men som idag går under namnet SF Studios, gjort svensk film. Bolaget kan stoltsera med att ha producerat påkostade produktioner och arbetat med bland annat Ingmar Bergman och Greta Garbo. Men de senaste åren menar kritikerna att kvaliten på produktionerna sjunkit som en direkt följd av bolagets affärsmodell.
”Pojken med guldbyxorna kunde blivit bättre”
– Det är väl inga hemligheter, både när det gäller Ängelby och när det gäller Läckberg att det gick ganska käpprätt åt skogen. Det skulle kunna ha blivit avsevärt mycket bättre om man hade kunnat arbeta med en större andel av det man faktiskt har finansierat. Då hade det blivit en högre och bättre kvalitet, säger Tomas Eskilsson på Film Väst.
– Det var ett hiskeligt sjå i ”En man som heter Ove”, att se till att vi fick en så bra film som det till slut blev. Och så tror jag att vi kanske hade önskat oss att den här remaken man gjorde med ”Pojken med guldbyxorna” skulle bli en väldigt mycket bättre film än det faktiskt blev, fortsätter han.
”Ledsen och förbannad”
Tomas Eskilsson får nu massivt stöd från landets största regionala produktionscentrum.
– Vi har följt det här och ser att det är bekymmersamt. 30 procent är en hög siffra och jag ser egentligen inte hur filmerna ska bli bättre om man redan från början plockar bort pengar ur budgeten, säger Johan Karlsson som är verksamhetschef på Norrköpings filmfond.
– Jag blir både ledsen och till viss del förbannad. Jag tycker inte att det ska gå till på det här sättet. Det är ju ganska självklart. Om en film inte ens är klar och så tar man pengar innan den över huvud taget har kommit ut, då är det någonting som är fel, säger Anette Mattsson, vd för Filmregion Stockholm-Mälardalen.
”Oacceptabelt”
– Den här typen av budgetar kan vi inte acceptera, det är orimligt och påverkar filmers kvalité, säger Ralf Ivarsson på Film i Skåne.
– Offentliga medel till produktion borde kanske öronmärkas på ett tydligare sätt och budgetar följas upp i efterhand så att kreatörerna garanterat får sin beskärda del? Vi vinner ingenting på att ha en branschkultur som den som SF Studios så osmakligt har demonstrerat, skriver Paola Ciliberto på resurscentrumet Film på Gotland.
”Fläckar ner branschen”
– Det är synd, det fläckar ner en bransch med många hårt arbetande produktionsbolag och aktörer som har det tufft. Det är en förhandling som äger rum, men normalt är att ta runt 10-15 procent. Vi skriver sällan på samproduktionsavtal med högre marginaler än så. Vi skulle i dagsläget inte skriva på ett sådant samproduktionsavtal, säger Susann Jonsson på Filmpool Nord.
Flera av Sveriges regionala produktionscentrum för film vill nu skapa regler för hur stor del av budgeten som ska få gå in i det egna produktionsbolaget, innan nya affärer görs med SF studios.