”Dröm vidare” – en av de svenska filmer som i dag presenterades på Filmhuset i Stockholm – är regisserad av långfilmsdebutanten Rojda Sekeröz och har producerats av Agneta Fagerström Olsson och Annika Hellström.
Filmen handlar om en grupp tjejer vars vänskap sätts på prov, då ledargestalten Mirja efter ett avtjänat fängelsestraff försöker förändra sitt liv och då slits mellan gängets och omgivningens förväntningar på henne.
”Handlar inte om förorten”
Precis som ytterligare tre av vårens filmer – ”Måste Gitt”, ”Brev till en seriemördare” och ”Den enda vägen” – utspelar sig filmen till stor del i en förortsmiljö, men enligt Rojda Sekersöz är inte valet av miljö bärande för historien.
– Det här är en naturlig miljö för mig och det var därför jag valde att lägga berättelsen här. Men det är inte en film om förorten – det är en ”coming of age”-historia om vuxna kvinnor och hade lika gärna kunnat utspela sig någon annanstans. Vad filmen handlar om är istället vänskap och om hur huvudkaraktären Mirja ska förhålla sig till samhällets- sina egna och omgivningens förväntningar på henne.
”Film om grupp – inte om enskilda individer”
Malin Persson spelar en av filmens huvudkaraktärer Emmy och poängterar att ”Dröm vidare” handlar mer om en grupp än om enskilda individer.
– Emmy tillhör det här tjejgänget som känt varandra sedan barndomen. De har vuxit upp ihop och har på något sätt vuxit samman. Emmy är den introverta och betraktande – det är hennes funktion i gruppen – och filmen i sig är så mycket en berättelse om en grupp och inte bara om individuella karaktärer.
Även för rollkaraktären Sara är gruppen central – och när balansen i gänget rubbas drabbas hon av en identitetskris, berättar Gizem Erdogan, som spelar henne i filmen.
– Sara står väldigt nära huvudkaraktären Mirja och tycker att det är väldigt viktigt att Mirja är med på det hon tänkt ska vara nästa steg i livet. När Mirja då börjar dra sig undan rubbas hela Saras existens. Det leder till att hon drabbas av en identitetskris och rädsla för separation – vilket rubbar hela hennes tillvaro.
Enligt Gizem Erdogan är också ett av filmens huvudteman just skräcken för att den viktiga vänskapen mellan tjejerna ska försvinna när balansen i gänget rubbas.
– Det är det som driver hela filmen – rädslan över att förlora en syster. Sara vill att det alltid ska vara som det har varit och att gänget tillsammans ska fortsätta att göra det de gör. Och i det finns en väldig sorg.
Kvinnodominerad produktion
Såväl regissören, producenterna och huvudskådespelare i ”Dröm vidare” är kvinnor, vilket är ovanligt i filmbranschen, enligt Malin Persson.
– Det är väldigt sällan man hamnar i sammanhang där alla funktioner är fyllda av kvinnor. Generellt sett tycker jag också att många kvinnor har behövt hålla en väldigt hög produktionstakt – vilket gör att det då finns det en viss typ av temponivå och ambition som är väldigt njutningsfull.
Genomsyras av humor
”Dröm vidare” kretsar kring tunga ämnen, men genomsyras trots det av mycket humor i såväl bildspråk, dialog och musik. Och enligt filmens regissör Rojda Sekeröz är det viktigt att kunna skratta även åt livets svarta sidor.
– Jag tycker att livet är jävligt roligt och jag tror att många, när de ser tillbaka på tragiska händelser, även kan skratta åt dem. Det har vi försökt använda oss av, men det handlar inte om slapstickhumor, utan om humor som finns i tragiken och i gruppens jargong.
”Dröm vidare” är en av de filmer som tävlar om en Dragon Award för bästa film under årets filmfestival i Göteborg och får svensk premär den 17 mars.