– Vi har sedan lång tid tillbaka haft en diskussion och bråkat med SF Studios och Tre vänner (Tre vänner köptes av SF 2013 reds anm. ) om deras höga marginaler, SF studios tar de högsta marginalerna i branschen, säger han till Kulturnyheterna.
Efter avslöjandena förra veckan, där flera källor vittnar om en sexistisk grabbkultur i SF Studios ledning fick vd:n Jonas Fors sparken av Bonniers i fredags.
Onormalt stor del av filmbudgeten
En stor del av kritiken mot filmbolaget har också handlat om att SF tar en onormalt stor del av filmbudgeten och stoppar in i det egna bolaget, innan filmproduktionen kommer igång. Upp emot 30 procent, menar regissören Hannes Holm som gjorde succéfilmen ”En man som heter Ove” med SF Studios.
Tomas Eskilsson på Film i Väst menar att detta är ett problem.
– Detta är ett stort problem för alla oss som har som intresse att filmen ska bli så bra som möjligt. Vi på Film Väst ska naturligtvis främst se till så de regionala skattemedel som satsas i produktioner ger maximal valuta till regionens skattebetalare genom de filmer vi gör.
Överens om gräns
Svenska Filminstitutets vd Anna Serner gick tidigt ut och sa att SFI måste göra sin hemläxa och se om det behövs regler för att kunna säkerställa hur stor del av en produktionsbudget som faktiskt hamnar på vita duken. Tomas Eskilsson är inne på samma sak.
– Vi som är stora aktörer i filmbranschen måste komma överens om vad som är en rimlig marginal för produktionsbolagen att ta ut. Personligen tycker jag inte att något bolag ska få ta ut över 15 % och att denna marginal även skall användas när produktionsbolagen överskrider sin budget och måste ta av sin reserv.
Han berättar att Film i Väst har flera projekt igång med SF Studios.
– Men går de inte med på att dra ner sina marginaler kan vi dra oss ur de projekten.