Nuförtiden erbjuder i princip alla tv-kanaler delar ur sina program på nätet. Samtidigt har sajter som till exempel Netflix och HBO Nordic också gjort intåg i den svenska publikens tv-soffor. Nu är det dags för den smalare filmen att nå ut till en bredare publik när Göteborgs filmfestival lanserar sin filmsajt.
– En av de vanligaste frågorna vi får är ”Var kan jag se filmen igen?” eller ”Var kan min syster se den?”, säger Marit Kapla som är innehållsansvarig på Göteborgs filmfestival.
Hon menar att utbudet på de stora sajterna för streamad film oftast är både engelskspråkigt och producerat i USA, och menar att många konsumenter vill ha något mer.
– Det är ju bara att gå till sig själv. Jag vill se både välskriva amerikanska tv-serier och en film från till exempel Ukarina, särskilt efter att ha läst mycket om landet i nyheterna, säger hon.
Konfliktfri distrubition
När Stockholms filmfestival för några år sedan ville visa filmen ”Miss Kicki” kom ett ramaskri från biograferna som menade att filmen måste visas på bio först annars skulle deras verksamhet kunna bli underminerad ekonomiskt på lång sikt.
Hierarkin när en ny film kommer är helt enkelt: bio först. Efter att biograferna fått visa går det att sprida filmer i andra plattformar. Men den konflikten har inte uppkommit den här gången, anledningen är att Draken film inte kommer att konkurrera om premiärerna.
– Vi jobbar med lite äldre filmer som är fantastiska och värda att visa. Vi kommer inte i konflikt med någon annans ambition, säger Marit Kapla.
I Göteborgs filmfestivals arkiv finns det mycket material som producerats kring filmerna, intervjuer med regissörer till exempel. På så vis ska tittaren kunna guidas mellan de olika filmerna. Sajten kommer att fyllas på kontinuerligt och har till en början ett hundratal filmer från cirka 50 länder, den tidigaste gjodes 1958 och den senaste har produktionsår 2013. Men på lång sikt kan helt nya titlar komma att visas.
– Drömmen är att Draken film någon gång kommer att bli en premiärplattform, men vi får se hur det blir, säger Marit Kapla.
Konkurrerar inte med festivalen
Tanken är att filmsajten ska stå på egna ekonomiska ben i förhållande till festivalen, och lanseringen ska inte heller ha gröpt några hål i festivalbudgeten utan finansieras med hjälp av externa aktörer. Marit Kapla tror inte heller att tillgängligheten kommer hålla potentiella festivalbesökare hemma i soffan.
– Festivalen lockar med hela bubblan, att man lämnar sin vardag och hänger sig åt filmen. Det är en helt unik sak som inte konkurrear med att vara hemma och se film, säger hon.