• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Stillbild ur den konstnärliga dokumentären ”Naturens hämnd” (1983), som filmades av Per Källberg. Foto: stefanjarl.se

Filmfotografen Per Källberg blev 66 år

Uppdaterad
Publicerad

”En av de bästa fotograferna vi har haft” säger mångåriga medarbetaren Stefan Jarl.

På måndagen förlorade Sverige en av sina mest rutinerade filmfotografer. Per ”Pelle” Källberg gick bort, 66 år gammal.

Han föddes våren 1947 i Stockholm och hann under sin karriär göra otaliga jobb för film och tv. Han var med som regissör bakom kortfilmen ”Almarna i kungsträdgården” 1971, men känns mest igen för sitt foto.

Fick Guldbagge

Per Källberg stod bland annat bakom kameran i filmer som ”Mannen på taket” (1976), ”Ett anständigt liv” (1979), ”Naturens hämnd” (1983), ”Min store tjocke far” (1992), ”Höjdarna” (2004) och ”Agnes Cecilia – en sällsam historia” (1991).

För den sistnämnda filmen fick Källberg en Guldbagge. Han blev även Guldbaggenominerad för sitt foto i ”Jag är din krigare” (1998) och i ”Stockholm Östra” (2011) – ett arbete som han utförde trots att kroppen sa ifrån och han gick med kryckor.

– Vi fotografer hejade på honom, men det blev inget pris. Pelle var en strålande fotograf och en jättefin människa, säger regissören och fotografen Lennart Malmer.

Ville utveckla dokumentärfotot

Lennart Malmer har bland annat jobbat ihop med Källberg i filmen ”Vredens poesi” från 1981 – som bidrar med sekvenser till den nya svenska, Berlin-prisade dokumentären ”Concerning violence”.

Runt 15 filmer gjorde Per Källberg tillsammans med dokumentärfilmaren och regissören Stefan Jarl. De har känt varandra i nästan 40 år och Jarl var med sin vän in i det sista.

– Vi träffades under inspelningen av en Bo Widerberg-film och utvecklade en speciell kontakt. Pelle ville utveckla fotot så mycket som möjligt inom den dokumentära filmen. Till skillnad från många andra, vände vi på steken och började med bilden. Därför var Pelle en så bra medarbetare för mig. Vi växte ihop i vårt bildseende, berättar Stefan Jarl.

”Känslig för ljus”

Stefan Jarl tycker att Per Källberg hade en unik känsla för ljus och bildseende:

– Pelle delade inte bara mitt intresse för människor och samhälle, utan även för naturen. Han var väldigt känslig för ljus och komposition och jag tycker att han utvecklades till en av de bästa fotograferna vi har haft.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.