Filmen, Concerning Violence, ”Om våld”, utgår från filosofen och psykiatrikerns Frantz Fanons bok, ”Jordens fördömda” från 1961 en uppgörelse med kolonialismen och en analys av hur våld förmedlas och förstärks genom förtryck
– Jag läste Fanons text och blev jävligt drabbad av den och jag tycker att den blottlägger mekanismerna bakom våld både psykologiskt, socialt, ekonomiskt och maktmässigt, säger Göran Olsson.
Artisten Lauryn Hill läser stycken ur boken som vävs samman med arkivmaterial från rapporteringen gällande uppgörelsen med kolonialismen på den afrikanska kontinenten.
Citerar Fanons analys
Göran Olsson ville gestalta Fanons sakprosa överföra den till film men behålla textkänslan och budskapet.
Ett typiskt Fanon-citat ur filmen som projiceras i text över dukens bilder, medan Lauryn Hills röst deklamerar orden, är:
”Europas välmående och framsteg har byggts utav svetten och de döda kropparna från svarta, araber, indianer och asiater. Vi har beslutat att inte längre ha överseende med detta.”
Göran Olsson föklarar sitt val av filmspråk med att övertydlighetens tid är nu.
– Har man ett budskap så tycker jag att jag vill göra det tydligt, jag skriver det och säger det och samtidigt bankar jag in det! Det var tabu förr i tiden med sådan plakatteater, men jag tycker att det är dags nu. Och har man en analys som håller för det sättet att kommunicera då ska man använda det. Så jag vill inte gå runt det genom identifikation som man gör i film, eller representation, utan jag vill göra så här: Jag tycker det här och nu skriver vi det på hela jävla duken.
Förklarar konflikten mellan Israel och Palestina
Filmen utgår från SVT:s arkivmaterial från 60- och 70-talet men handlar lika mycket om vår samtid menar han.
– För mig är det uppenbart att både Fanons text och förhoppningsvis filmen, den handlar inte om då, avkolonialiseringen, utan den handlar om neo-kolonialiseringen som är idag. Det är den ena sidan av texten, den handlar också om förtryck och våld. Jag tycker texten är förklaringen till varför Hamas skickar in de meningslösa granaterna till Israel och varför Israel reagerar med det övervåld som de reagerar. För mig handlar texten om idag och framtiden.
Filmen har biopremiär 15 augusti. Redan på lördag visas den på Way Out West-festivalen.
Läs recensionen av Göran Olssons förra film The Black Power Mixtape 1967-1975