Nu startar världens äldsta filmfestival – den i Venedig. Två svenska filmer visas på festivalen, Jesper Ganslants ”Blondie” och Gabriela Pichlers ”Äta sova dö”. Filmens huvudperson Rasa får sparken från sitt jobb på den lokala grönsaksfabriken på den skånska landsbygden. Utan utbildning hamnar hon i det svenska arbetslöshetsträsket. Allt hon strävar efter är att livet ska bli något mer än bara äta, sova och dö.
”Gick igång på att skildra mindervärdeskomplex”
Gabriela Pichler saknade berättelsen om sig själv och det Sverige hon växte upp i svensk film. Därför började hon skriva på ”Äta sova dö”.
– Klass handlar inte bara om vad man tjänar per månad. Det handlar om ifall man tycker att man kan påverka sitt liv. Om man har makten i sin hand, eller om den finns någon annanstans, där man inte ser den. Om man har självförtroendet att följa sina drömmar. Det var det jag gick igång på med den här filmen. Att skildra mindervärdeskomplexen.
Hyllad debutant
Redan innan premiären av ”Äta sova dö” har Gabriela Pichler kallats en av Sveriges mest löftesrika unga regissörer. Hon fick en Guldbagge för sitt examensarbete från filmhögskolan i Göteborg. Nu är hon på filmfestivalen i Venedig. Konstrasterna mellan då och nu är överväldigande.
-Jag har gjort en klassresa. Jag har jobbat på fabrik och nu får jag leka lite i finrummen. Det gör att man blir lite, såhär... fucked up i huvudet, haha.