Oliver Stone gjorde flera bra filmer på 80- och 90-talet. Till exempel ”Plutonen”, ”Natural Born Killers” och ”Wall Street”.
Problemet är att han inte slutade. ”Alexander”, ”W” och ”Wall Street – money never sleeps” tillhör några av Stones senaste misslyckanden.
Någonstans vill man ju att han ska hitta tillbaka, men verkligheten är grymmare. Precis som sandstormar i öknen sakta slipar ned ett berg till en parkeringsplats mattas Oliver Stones politiska skärpa av, lite mer för varje film.
Erosion är en naturlig process.
I ”Savages” har den gamle vänsterhjälten tagit sig an USA:s krig mot narkotika.
Blake Lively från ”Gossip Girl”, i filmen kallad ”O”, lever i ett slags trekantsförhållande med Kaliforniens två bästa cannabisodlare Ben och Chon (vilka klassiska pundarnamn). De kompletterar varandra bra: Chon är före detta soldat och Ben är en hippie med världspatos.
Trions märkliga upplägg av gräsrökande och ett manligt hora/madonna-komplex (”Chon knullar mig, Ben älskar”) verkar funka, ända tills kartellen från Mexiko knackar på och vill ha sin bit av haschkakan. Salma Hayek spelar gangstermatriarken Elena som med hjälp av sin våldsamme högra hand Lado (Benicio Del Toro) kidnappar O och kräver att Chon och Ben ska samarbeta. ”I helvete heller” tycker killarna, och det blir en massa stök.
Det är hedervärt att Oliver Stone tagit sig an en konflikt som krävt fler liv än Irak-kriget, och motiverats av pulver och plantor som gör folk korkade, snarare än ”massförstörelsevapen”. Men de politiska insticken är få eller framstår som föreläsningar. Som när John Travoltas korrupte DEA-agent förklarar att hans fru är döende i cancer (ungefär fem gånger) för att Ben ska kunna nämna att weed-medicinen hjälper mot smärtan.
”Savages” är ytlig, ibland på gränsen till en parodi på sig själv. När Chon puffar på örten precis innan en bilkapning med tillhörande oneliner ”That's why they call it highjacking” går tålamodet upp i rök.