Den Kristallenbelönade dokusåpan är tredje mest streamade serien i Sverige. Foto: TV3

”Paradise hotel”-deltagarnas popularitet mäts genom Instagram

Publicerad

I kväll är det slut på årets säsong av dokusåpan – då är det upp till deltagarna att slå vakt om sitt eget kändisskap. Det säger Smail Nascimento, som byggt en karriär på tv-serien. Festen får inte ta slut.

I tre och en halv månad har ”Paradise hotel” visats på TV3.

Dokusåpan utan tävlingsmoment, där det enda som krävs av deltagarna är att förbli älskade och populära – alternativt att ge sken av att vara det – avslutar sin sjunde, svenska säsong.

Taktiska 20-åringar med oljig solbränna som ömsom dricker drinkar och hånglar, ömsom gråter, kedjeröker och skämtar om eller med genitalier, belönades med tv-priset Kristallen förra året.

Publik online

Då låg tittarsiffrorna för en måndag i december på 230.000. Motsvarande måndag i år har publiken minskat till 162.000 tittare. Det är inte många. Trots det har TV3 meddelat att det blir en ny säsong nästa år. För det är inte framför väggfast apparat paradise-publiken finns. Den har kastat ut tv:n.

Förra året var ”Paradise hotel” det tredje mest strömmade programmet i Sverige. Bara SVT:s valvaka och julkalendern hade fler tittare online. Under årets säsong har webbtittandet hängt i. Återigen är dokusåpan topp tre mest poppis online, efter TV4:s ”Solsidan” och ”Så mycket bättre”.

”Kan inte leva på att bara supa”

Jennifer Alabi är en av årets deltagare. Sedan programmet började sändas i tv och på nätet har hon ”bar-gigat”. Gjort ett par, tre nedslag i veckan på en klubb någonstans i Sverige. Blivit placerad vid ett bord, serverats alkohol, ställt upp på bilder med fans, dansat lite, och åkt vidare. Lönen varierar, omkring 5.000 kronor per klubbesök. Så lever en paradise-deltagare vidare utanför hotellet.

– Nu funderar jag på vad jag ska göra med mitt liv. Jag kan inte leva på att bara supa. Jag vet inte riktigt vad det blir, men jag är inte så kräsen. Jag vill bara göra mer seriösa grejer än att åka runt och kröka, säger hon.

”Alltid stämplad”

Efter ”Paradise hotel” är Jennifer Alabi en mer självsäker person, säger hon, och skulle absolut inte vilja ha tiden som instängd och kameraövervakad på ett lyxhotell i Mexiko ogjord. Men hon vill inte leva med såpan längre än nödvändigt.

– Jag vet att jag kan vända det här till någonting bra, men jag kommer alltid att vara stämplad för att jag var med. Fast jag ångrar inget. Innan var jag jävligt nervös. Man är en vanlig människa och kan göra bort sig på fyllan, men där inne kände jag att jag hade huvudet på skaft.

Utanför TV3

Upplägget med barturnén ligger utanför kontraktet med TV3, men kanalen låter deltagarna blogga om partylivet på programmets hemsida.

– TV3 vill helst inte associeras med det där, säger Smail Nascimento, ”Paradise hotel”-deltagare 2014 som dök upp igen 2015 med sidoprogrammet ”Keep on Smailing!”, där han har makt att besluta om utröstade deltagares möjligheter att komma tillbaka in i spelet.

Hjälper till med klubbkontakter

Han ”bar-gigade” också förra året. Under en av festkvällarna träffade han Jennifer Alabi, och lobbade in henne i årets säsong.

Nu håller han i klubbkontaker åt Jennifer och de andra nya deltagarna.

– I början hjälpte jag till. Om jag hjälper dem nu hjälper de mig någon annan gång, du vet. Men nu gör alla det där på sitt eget håll. Det blev för mycket av en huvudvärk för mig. Jag har andra grejer att fokusera på, säger Smail Nascimento.

Bevara hypen

Viktigt är dock att ta klubbandet på allvar. En stark profil med en händelserik Instagramprofil får följare. Och följare är pengar.

– Det är stort i dag med sociala medier. När du är med i ett program som ”Paradise hotel” öppnar det upp för uppmärksamhet. Om du använder den marknadsföringen kan du tjäna pengar. I slutändan är det upp till dem själva att göra någonting av det här. Ha kvar sin hype, säger Smail Nascimento.

”Har blivit svårare”

Hittills har 2015 års ”Paradise hotel”-detagare inte lyckats lika bra med att förvalta sin offentlighet som generation 2014, tycker han.

– I år har nog Johnny och Mos flest följare på Instagram. De kanske har 120.000 stycken. Förra året hade Saga 300.000. Det betyder att det är mindre hype nu än i fjol. Det har blivit svårare att leva på sin fame efteråt.

Om TV3 värnar om programmets framtid måste de ta Instagram-statistiken på allvar, säger Smail. Kanske att Kanal 11:s likartade program ”Ex on the beach”, som sänds i vår, kommer att kväva intresset för Paradise.

– Jag tror att de behöver göra en ny grej. Kasta in fler intressanta människor. Du vet hur folk blir om de får för mycket, då vill de inte ha det längre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.