I dag annonserade Carlo D´Asaro Biondo, en av de högsta cheferna i Europa, att Google vill stötta mediehus över hela Europa. Drygt 1,4 miljarder kronor skjuter sökjätten till för att stärka kvalitetsjournalistiken.
Google uppger att initiativet kom till efter ”konstruktiv kritik” från mediechefer på en konferens förra året. Idag är åtta ledande mediehus i Europa – som Financial Times, Die Ziet, Guardian och El Pais – med i satsningen. Redan nästa år hoppas Google att 20 europeiska länder är kopplade till initiativet.
Digitalt nytänkande
– Google ska jobba hand i hand med nyhetsorganisationer för att utveckla hållbara modeller för nyheter, förklarade D´Asaro Biondo som presenterade ”Digital News initiative” på en konferans i London.
Google vill bland annat stötta projekt som är nytänkande inom digital journalistik och erbjuder också utbildningar till journalister och nyhetsorganisationer som vill stärka sin kompetens när det gäller online-journalistik. Man avsätter också Google-team som kan jobba med nyhetsredaktioner för att vässa digital förmåga. Nyhetsaktörer som är intresserade kan anmäla sig direkt på nätet.
”Strålande tajming”
I Googles pressmeddelande uttalar sig en rad positiva mediechefer. Andreas Ekström, Google-expert och journalist på Sydsvenskan välkomnar Googles initiativ, men pekar på att satsningen kommer lägligt – just när Google riskerar en rekordhög bot.
EU vill bötfälla nätjätten eftersom man anser att sökresultaten inte är tillräckligt objektiva, särskilt när man googlar på saker man vill köpa.
– Tajmingen är strålande. Satsningen ger dem enorm good-will. Man kan, om man vill vara elak, se det som ett elegant och gentlemannamässigt sätt muta europeiska politiker, säger Andreas Ekström.
Initiativet i dag påminner om en deal som gjordes i Frankrike för några år sedan. Den gången sköt Google till en rejäl pengapåse för att stötta franska medier.
– Men jag vill understryka att initiativet är jättebra på många sätt. Det handlar om att stärka medieföretag med kompetenser de inte har, och det kommer alla att tjäna på, säger Andreas Ekström.
Samarbetat med medieföretag
Upplägget bedömer han som mycket seriöst, och det har tillkommit i nära samarbete och efter långa diskussioner med ledande mediehus i Europa. Google vinner på att det finns kvalitativt material att söka på nätet, det är en av anledningarna till att man sträcker ut en hjälpande hand till mediehusen.
– Men det är inga stora pengar de satsar med Googles mått. En och en halv miljard motsvarar mindre än två dagars annonsförsäljning för Google globalt, säger Andreas Ekström.