Kulturnyheterna mötte Gunilla Carlsson, socialdemokratisk riksdagsledamot och ordförande i Kulturutskottet, i Almedalen. Vi frågade henne vilka kulturfrågor som hon tycker är viktigast just nu.
Vill se fri entré på museer och läslyft
– Den viktigaste kulturfrågan är väl att alla ska se att kulturen är en del i ett välfärdssamhälle, och att vi måste se till att ha en starkt offentligt finansierad kultur. Om man tittar på våra budgetalternativ för det här året så har vi fortsatt med våra satsningar på fri entré på statliga museer, satsat på ett läslyft eftersom många inte klarar läsförståelsen, och vill se till att skapa arbetstillfällen.
Socialdemokraterna var med och stödde den nuvarande regeringens kulturavslyft när det drog igång. Kulturarvslyftet går ut på att outbildade personer som står långt från arbetsmarknaden ska få en chans att jobba med det svenska kulturarvet.
”Kulturarvslyftet ger inget resultat”
När Socialdemokraterna hade makten före alliansen, satsade man på kulturarvet genom att låta utbildade akademiker ta hand om kulturarvet. Det kallades för Accessjobb, och partiet vill återinföra sin modell:
– Vi vill lägga ner kulturarvslyftet. Vi ställde oss bakom det, men efter de här åren ser vi att det inte ger något resultat. Då måste vi tänka ut hur vi kan använda våra resurser på ett bättre sätt, och vi vet att Accessjobben skapade arbetstillfällen för väldigt många. I vårt nya Accessförslag har vi breddat det lite mer. Nu vill vi kunna skapa arbetstillfällen inom hela kultursektorn, säger Gunilla Carlsson (S).
”Estetiska verksamheten utvecklande”
Kulturutskottets ordförande brinner också för frågan om estetiska ämnen i gymnasieskolan. De har inte varit obligatoriska sedan 2011, men Gunilla Carlsson (S) tycker att man bör backa bandet:
– Vi ser vikten av att man kan använda sig av den estetiska verksamheten i sin utveckling som person, men också för att kunna ta till sig kunskap på olika sätt. Den teoretiska kunskapen måste användas tillsammans med den estetiska, och då tycker jag att det är fel väg att plocka bort det som obligatoriskt i gymnasieskolan.