Sajten kommer, som namnet antyder, förmedla nyheter från hela världen och använda sig av 13 korrespontenter i lika många länder, däribland Kina och Egypten.
Även tunga namn som Bill Gates och Tony Blair kommer vara med och bidra till sajtens innehåll – och uppmärksamhet. Men enligt Nicolas Berggruen, en av de främsta finansiärerna till projektet, är sajten inte tänkt att bli en produkt av och för mäktiga män:
– Man måste börja någonstans. Det är många välkända ansikten, men å andra sidan kommer ni få se många okända röster, unga röster från ställen som inte är uppenbara, säger han till The Guardian.
Läsare världen över
Bakom projektet står Ariana Huffington, mest känd som en av grundarna av nyhetssajten The Huffington Post.
Ariana Huffington menar att det är viktigt att satsa på en läsekrets som inte bor i USA, och som enligt hennes egna uppgifter utgör 42 procent av Huffington Posts läsare. World Post kommer att stå fri från Huffington Post men ersätta den gamla sajtens utrikessektion.
”Inte bara för att tjäna pengar”
Hur mycket pengar som satsats på projektet är okänt, men enligt Nicolas Berggruen är tanken att World Post ska vara vinstdrivande.
– Men om det inte går med vinst kommer vi fortfarande stötta det. Vi gör det inte bara för att tjäna pengar, säger han.
Enligt The Guardian kommer den nya sajten att lanseras på ”The World Economic Forum” i Schweiz under januari.
The Huffington Post startade år 2005, som en motvikt till de traditionella amerikanska medierna som sajtens grundare menade var alltför ”Bush-vänliga”. Med åren har sajten vuxit från en politisk blogg till en nyhetssajt med nästan 100 miljoner unika besökare i månaden.