Lustmord är tillsammans med Nurse with Wound (NWW), festivalens stora dragplåster enligt arrangörerna, Sveriges radio P2.
Brittiska Steven Stapleton som bär artistnamnet Nurse with Wound, har kultstatus inom Industri- och Drone-genren och har bland annat samarbetat med Kraftwerk, medan Walesiska Brian Williams som ligger bakom Lustmord, sägs vara grundare till genren Dark Ambient.
Spegla bredden och genusperspektiv
Även om programansvarige på P2 Arts Birthday Party, Erik Mikael Karlsson tänkt brett när det gäller urvalet inom genren elektronisk musik, så är det inte de namnkunniga artisterna inom fältet som vi ser i årets program:
– Syftet har ju alltid varit att dels öppna upp dörrarna för de mer okända artisterna, dels visa på olika strömningar inom den elektroniska musiken, men också att hylla konsten med elektronisk musik som både utmanar vad musik och vad elektronisk musik är. Sen har det varit viktigt med ett genusperspektiv, att det finns en jämn könsfördelning mellan artisterna, berättar Karlsson.
Kompositören Kyoka som är stationerad i både Berlin och Tokyo, är en av några musiker som samlats på Elektromusikstudion, EMS i Stockholm, för att förbereda sig inför sin konsert.
– Jag improviserar under konserten, samtidigt spelar jag in det och så gör jag ny musik av det som spelats in. Men jag vill fortfarande att folk ska kunna dansa till min musik. Men jag vet inte om jag är så bra på det, så jag säger bara att jag gör experimentell dans-beats, berättar Kyoka.
Att se ljudets position i rummet
Hon jobbar med live-looping för att skapa ljud som inte återupprepar sig och hon vill gärna kunna se ljuden.
– Förut hörde jag bara ljuden, nu ser jag ljud som luft i ett rum. Det är som att bygga hus för mig. Så nu när jag kan se ljudets positioner och vägar genom rummet med mina egna ögon så vill jag göra så att andra kan se dem också, fortsätter Kyoka.
I ett annat rum på Elektronmusikstudion sitter gruppen Las CasiCasiotone eller LCC. Duon bor i Asturias, en stad i norra Spanien, där klimatet ofta är mörkt och regnigt:
– Eftersom vi påverkas så mycket av vår miljö och natur, så uppstår de stämningarna i vår musik, säger Ana Quiroga.
– Många säger att vår musik är experimentell, men jag håller inte med. Vi gör ganska mörk musik, men eftersom vi jobbar mycket med att ljud som vi själva spelar in, som människoröster, så tycker jag den är väldigt mänsklig, även om vi sen förvränger det med massa effekter, menar Uge Paneda.
Subjektiv upplevelse
Tillsammans med ljus-designern och bildkonstnären Alba G. Corrall, så kommer musiken framföras med grafiskt abstrakta mönster i bakgrunden, som hela tiden förändras och som projiceras från scenen.
– De är gjorda utifrån en datakod som jag gjort och är generade efter musikens rytm. Så det handlar om dataprogrammering, berättar Alba G. Corral.
Men vad motiven föreställer överlämnar hon helt åt åskådaren:
– Jag kanske säger att det ser ut som en hund, men du kanske säger det ser ut som en björn. Så det är en väldigt subjektiv upplevelse, säger Corral och skrattar.
Smugit sig in i finrummen
Programansvarige Erik Mikael Karlsson som varit med sedan Art's Birthday började firas i Sverige, tycker sig se en positiv förändring för genren:
– Ljudkonsten har de senaste tio åren smugit sig in finrummen. För 20 år sedan var den rätt exkluderad från vad nutida konst räknades som. Jag tycker det är spännande att begreppet konst har blivit mer tillåtande, säger Karlsson.
Men även om programansvariga Erik Mikael Karlsson menar att musiken som kommer framföras, kan uppfattas som aningen utmanande för en del lyssnare och besökare, så vill han att man inte ska glömma bort varför man firar:
– Man ska ju såklart ha jävligt kul när man är där, för i slutändan så är det ju ett stort partaj det handlar om och det vill vi ju också!
Art's Birthday Party direktsänds i P2 ikväll klockan 21:30 i Sveriges radio.