Konstnären och skulptören Hertha Hillfon skapade ofta porträtt av barn och vuxna i terrakotta, varav många blivit översatt till bronser och står i offentliga miljöer.
Bland annat har hon gjort skulpturen av Astrid Lindgren med en uppslagen bok som står utanför Junibacken i Stockholm och skulpturen av författaren utanför Astrid Lindgrens barnsjukhus.
”Tog plats i manlig sfär”
Och att så många av hennes skulpturer finns i det offentliga tror Fredrik Liew, curator på Moderna Museet, har betytt mycket för yngre generationer.
– Skulpturer i offentligheten har traditionellt varit en manlig sfär och att hon har tagit plats på den arenan har betytt jättemycket för yngre konstnärer, säger han.
”En pionjär”
Men det är i sättet att överskrida genrerna konst, konsthantverk och design som Hertha Hillfon varit pionjär, också ur ett internationellt perspektiv.
– Det var inte självkart att man kunde göra det 1958, säger Fredrik Liew.
– Hon var en modig konstnär som rörde sig otvunget mellan hantverk och konst. Och i det utmanade hon konstvärlden. Men Hertha Hillfon hade alltid en tydlig egen riktning.
Lekte med materialet
Hertha Hillfon studerade på Edvin Ollers målarskola 1939 och på Konstfack 1953-1957. Den första skulpturen som Moderna Museet köpte in är en skildring av Maria och Jesus i naturlig storlek.
Men inspirationen till verken kom också från barndomen.
– Som jag förstått det har började det med när hon bakade, eller modellerade i marsipan. Hertha Hillfon tog med sig erfarenheten av att leka med materialet i konstnärskapet. Det kan man se bland annat i de verk där hon avbildar ett knäckebröd eller en brödfläta. Hon iakttar det vardagliga och ser skulpturer i omgivningen på samma sätt som en målare kan se måleri i landskapet, säger Fredrik Liew.
Hertha Hillfon dog natten till fredagen och blev 92 år gammal.