– Bildmuseets nya utställning med Leonor Fini är utan tvivel en perfekt inledning på kulturhuvudstadsåret i Umeå, säger Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist.
Surrealisten Leonor Fini nöjde sig inte med måleri utan designade även böcker, möbler, teaterkostymer och masker. Verk som utforskar den kvinnliga sexualiteten genom att lyfta fram det djuriska.
– Finis surrealistiska korsettstol är ett exempel på hur hon ifrågasätter den etablerade verkligheten. Det gamla, kvinnoförnedrande plagget förvandlas plötsligt till en vass möbel som symboliserar sexuell makt och frigörelse.
”Återupprättar en rebell”
Trots att Fini var en av de mest framstående surrealisterna blev hon snabbt bortglömd. Dels på grund av att hon var kvinna, dels för att hon arbetade med design och mode, vilket gjorde att hon betraktades som ytlig och mondän istället för banbrytande.
– Den som har oroat sig för att Umeås subkulturer skulle ätas upp av den etablerade mainstreamkulturen under det här året kan alltså andas ut. Den här utställningen är ju en angenäm överraskning med rejält klös som i ett enda slag återupprättar en av surrealismens främsta rebeller.
Se hela recensionen i klippet ovan.