Den nätbaserade organisationen Rättviseförmedlingen jobbar med att hitta personer ur underrepresenterade grupper till media, näringsliv och andra sammanhang. Företag, organisationer och medier kan höra av sig till Rättviseförmedligen för hjälp att hitta kompetens de annars hade kunnat missa.
Genom efterlysningar på Facebook och Twitter ber organisationen sedan sitt nätverk av 70.000 följare att tipsa om personer ur underrepresenterade grupper som skulle passa till olika poster och uppdrag.
Ska bredda urvalet av personer
I helgen meddelade kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) att Kulturdepartementet kommer att inleda ett samarbete med Rättviseförmedlingen. Hon nämnde det först i en intervju med Dagens Nyheter och förklarade sedan vidare i en debattartikel i Aftonbladet. Hon menar där att eftersom Kulturdepartementet i högre grad än andra departement jobbar med rekrytering, har det ett särskilt ansvar att spegla Sverige som det ser ut idag.
”Jag vill i möjligaste mån försäkra mig om att när vi, jag och min stab, bereder namnförslag inte missar viktiga erfarenheter och kunskaper. Kulturdepartementet vill helt enkelt bredda urvalet för de personer som kan tänkas bli aktuella för uppdrag. Rättviseförmedlingen kommer att få i uppdrag att ta fram en lista med namn som kan bli aktuella att utses som ledamöter i styrelser och insynsråd”, skriver hon.
”Folk gillar att hjälpa till”
Samarbetet blev klart efter ett möte i förra veckan.
– Att nu få det här uppdraget är jätteroligt och ärofyllt, säger Seher Yilmaz, ordförande på Rättviseförmedlingen.
– Det skedde på Kulturdepartementets initiativ, efter att de sett över sina egna listor. Det här handlar inte om partipolitik, vi hade kunnat samarbeta med vilken regering som helst. Vi kommer att jobba som vi alltid gör – se över vad som är normen i sammanhanget, och göra listor med bredare urval med all möjlig kompetens.
Hon tror att Rättviseförmedlingens framgång främst har två anledningar.
– Det vi gör är att vi tar en svår och komplicerad fråga om jämställdhet och erbjuder en konkret lösning. Det är så lätt att visa att folk finns. Dessutom ger vi fler en chans att utnyttja sina egna nätverk – viljan finns och folk gillar att hjälpa till, säger Yilmaz.
Se en intervju med Alice Bah Kuhnke samt Barometerns chefredaktör Martin Tunström i klippet ovan.