I februari får Kungliga filharmonikerna, Ann Sofie von Otter, postrockbandet Midaircondo och en rad andra kulturaktörer åka västerut. Då anordnas festivalen Nordic Cool i Washington D.C. – en kultur- och matfestival som samlar omkring 700 nordiska kulturskapare under en månad.
Festivalen, som är ett sätt att marknadsföra Norden i USA, finansieras av det amerikanska kulturcentrat Kennedy Center i samarbete med Nordiska ministerrådet och de nordiska staterna. I ett pressmeddelande beskriver kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth det hela som ”en unik händelse” för det svenska kulturlivet.
– Detta är ett interkulturellt samarbete som visar upp ett spännande urval av nordisk kultur och skapar nya möten med en internationell publik, säger hon.
Miljonsatsning
Bodil Tingsby, kommunikationschef på Nordiska ministerrådet, säger till Kulturnyheterna att Kennedy Center är en bra plats för att sprida bilden av Norden och Sverige.
– Det finns många kulturintresserade som kommer dit, men de har också samarbete med skolor i hela USA. På så vis kan vi bidra till att barn och ungdomar i USA får veta vad de nordiska länderna står för, säger hon.
Enligt Bodil Tingsby lägger svenska staten omkring en miljon kronor på satsningen. Nordiska ministerrådet, som finansieras av de nordiska staterna tillsammans, pytsar samtidigt in 5,8 miljoner kronor.
Festivalen invigs i mitten av februari.