Teatergruppen Báb Szinhaz från Budapest är på besök på Scenkonstbiennalen i Jönköping som började i tisdags. Föreställning ”Kung Ubu och ungrarna” bygger på 1800-tals berättelsen om den elake och fege despoten Ubu. Föreställningen börjar med att en diktator störtas och en ny tar vid.
– Den här pjäsen spelas alltid när en regissör eller en teatergrupp vill säga något om makt. Och om förhållandet mellan makt och människor, säger skådespelaren Péter Scherer till Kulturnyheterna.
Kulturen blir lidande
Báb Szinhaz kommer från ett Ungern där det politiska trycket på kulturlivet hårdnar och allt fler tystnar. Dramaturgen och universitetsläraren Laszlo Úpor är här på biennalen i Jönköping för att prata om situationen i hemlandet.
– Det finns många tecken på ekonomiska påtryckningar på konstnärer, konstinstitutioner, medier och till och med utbildningsväsendet. Det finns även ideologiska påtryckningar eller förväntningar, säger Laszlo Úpor.
”Situationen förvärras ”
Lazlo var en av dem som startade de omfattande protesterna mot den politiska rekryteringen av en högerextrem teaterchef i Budapest för två år sedan. Den politiska styrningen av kulturlivet handlar om pengar, chefsposter och ideologi och det blir bara värre menar han.
– Man förväntas vara ganska patriotisk eller nationalistisk och konservativ snarare än liberal, internationell, global och så vidare, säger Laszlo Úpor till Kulturnyheterna.
Många med honom funderar på att lämna hemlandet. Han beskriver situationen i Ungern idag, inte som nattsvart men som mycket mörk.
– Det är viktigt att visa att Ungern fortfarande har yttrandefrihet, tryckfrihet och så vidare. Fast situationen förvärras. Det är uppenbart att personer som arbetar i medierna har börjat lägga munkavle på sig själva, säger Laszlo Úpor.
En mötesplats
Scenkonstbiennalen arrangeras av Teaterunionen som är en medlemsorganisation för den svenska scenkonsten. Biennalen fungerar som en mötesplats för utbyte och kontakt över scenkonstsgränserna och äger rum mellan 21 och 26 maj.
Reporter i inslaget: Oskar Anesten
Foto/klippning: Oskar Anesten