Läskreklamen kritiseras bland annat för likheterna med Leshia Evans polisprotest i Baton Rouge förra sommaren. Foto: Skärmdump & AP / TT

Läskjätten hånas för ”Black lives matter”-reklam

Uppdaterad
Publicerad

Läskföretagets reklamfilm med realitystjärrnan Kendall Jenner hånas i sociala medier: ”Såklart att Martin Luther King och Michael Jackson stoppade upploppen i Los Angeles med en burk Pepsi, en catwalk och en blond peruk” lyder en tweet.

Det multinationella företaget kritisaras för att försöka kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsens protestmarscher mot polisens övervåld mot svarta.

Flera medier rapporterar om kritiken, bland annat brittiska The Guardian. I reklamfilmen som släpptes igår spelar realityprofilen och modellen Kendall Jenner huvudrollen. ”Keeping up with the Kardashians”-stjärnan är i centrum för en medborgarmarsch som har uppenbara likheter med dem som ägt rum i USA de senaste åren och som startade efter dödsskjutningen av Trayvon Martin 2012.

Leshia Evans protesterar i en riktig protest i Baton Rouge, Louisiana. Foto: AP / TT

I filmens huvudscen – besläktad med den välkända bilden på Leshia Evans i en riktig protestmarsch i Baton Rouge i Louisiana förra sommaren – lämnar Jenner över en burk läsk till en bister polis, som förstås mjuknar.

Internet bubblar av ilska över reklamen som hånas flitigt och påhittigt på Twitter. Att reklamen släpptes igår, på dagen 49 år efter att medborgarrättshjälten Martin Luther King mördades gör inte saken bättre.

Läskföretagets reklam hånas på nätet: Klart Martin Luther King och Michael Jackson stoppade upploppen i Los Angeles med en burk Pepsi, en catwalk och en blond peruk”. Foto: Skärmdump Twitter

”Klart Martin Luther King och Michael Jackson stoppade upploppen i Los Angeles med en burk Pepsi, en catwalk och en blond peruk”, skriver en twittrare.

En annan presenterar teorin att det i själva verket inte är rörsig om en Pepsireklam, utan är en förklädd kampanj för ett stort konkurrerande bubbeldrycksföretag.

Läskföretaget kritiseras för att kapitalisera på BLM-rörelsens protester mot övervåld mot svarta Foto: Skärmdump Twitter

Pepsi har ännu inte kommenterat reaktionerna på reklamen men säger i ett uttalande som bland annat Vulture refererar till att reklamen handlar om människor som kommer från olika livssituationer som tillsammans sammanstrålar i en harmonisk marsch (fritt översatt).

Uppdatering: Pepsi drar in kritiserad reklamfilm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.