Det multinationella företaget kritisaras för att försöka kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsens protestmarscher mot polisens övervåld mot svarta.
Flera medier rapporterar om kritiken, bland annat brittiska The Guardian. I reklamfilmen som släpptes igår spelar realityprofilen och modellen Kendall Jenner huvudrollen. ”Keeping up with the Kardashians”-stjärnan är i centrum för en medborgarmarsch som har uppenbara likheter med dem som ägt rum i USA de senaste åren och som startade efter dödsskjutningen av Trayvon Martin 2012.
I filmens huvudscen – besläktad med den välkända bilden på Leshia Evans i en riktig protestmarsch i Baton Rouge i Louisiana förra sommaren – lämnar Jenner över en burk läsk till en bister polis, som förstås mjuknar.
Internet bubblar av ilska över reklamen som hånas flitigt och påhittigt på Twitter. Att reklamen släpptes igår, på dagen 49 år efter att medborgarrättshjälten Martin Luther King mördades gör inte saken bättre.
”Klart Martin Luther King och Michael Jackson stoppade upploppen i Los Angeles med en burk Pepsi, en catwalk och en blond peruk”, skriver en twittrare.
En annan presenterar teorin att det i själva verket inte är rörsig om en Pepsireklam, utan är en förklädd kampanj för ett stort konkurrerande bubbeldrycksföretag.
Pepsi har ännu inte kommenterat reaktionerna på reklamen men säger i ett uttalande som bland annat Vulture refererar till att reklamen handlar om människor som kommer från olika livssituationer som tillsammans sammanstrålar i en harmonisk marsch (fritt översatt).