När den danske dramatikern Christian Lollike satte upp pjäsen i Köpenhamn bara ett halvår efter massakern på Utöja lät kritiken inte vänta på sej.
”Kände mig fysiskt rädd”
Och reaktionerna har påverkat både regissör, skådespelare och pjäsen.
– Vi möttes av ett helt otroligt stort motstånd från pressen och vanligt folk, säger Lollike till Kulturnyheterna.
– Det kom mejl från alla möjliga som var arga och tyckte att vi kunde dra åt helvete.
Och skådespelarna blev djupt berörda.
– Det var så mycket fientlig energi som riktades mot oss att jag kände mig fysiskt rädd, säger skådespelaren Olaf Højgaard.
Hade vakt på teatern
Och dramatikern och regissören Chrisitan Lollike blev så påverkad av kritiken att han stundtals tvivlade på vad det var han gjorde.
– Jag visste inte om vi skulle fortsätta med projektet. Men jag blev också påverkad av att vissa reaktioner liknade hot. Så vi hade en vakt på plats under den första spelveckan, säger han.
Hur dramatiseringen av texten skulle gå till var inte självklart.
– Vi började med att uteslutande använda delar ur manifestet. Under repetitionstiden uppstod ett behov av att använda också andra inslag. Men vi startade alltså med att verkligen försöka förstå vem det var som hade skrivit texterna, skrivit Christian Lollike.
”Isolerade mig i en månad”
Och för att verkligen gå i rollen så försökte skådespelaren Olaf Højgaard att imitera Anders Behring Breiviks metoder.
– Jag vill undersöka hur självradikaliseringen hade gått till. Jag visste ju att han hade spelat vissa dataspel och använt vissa meditationsmetoder. Och så isolerade jag mig i en månads tid, läste manifestet och talade bara med personer från teatern. Så jag ville utsätta mig för det han hade varit med om, att inte få några speglingar från omvärlden, utan att leva i en fantasivärld, säger Olaf Højgaard.
Se ett inslag om ”Manifest 2083” i Kulturnyheterna ikväll!