Gottfridsson skriver i ett öppet brev till bland annat SVT att hon efter fredagens premiär av ”Fallet Kapten Klänning” såg fram emot att få läsa den våg av sågningar som borde komma mot pjäsen, som hon menar havererat.
”Det kvasikonstnärliga töcken som teatern släppt fram till premiär förtjänar stryk och är inte den pjäs som jag har skrivit.”, skriver Cristina Gottfridsson.
Hon riktar särskilt in sin kritik mot hur första akten omarbetats och hur regissören Eugenia Gorelik förändrat texten: ”Utöver ett regikoncept som inte fungerar, har regissören kommit loss i en förödande bearbetning av mitt manus.”
Teaterchefen beklagar
Teaterchef Linus Tunström beklagar att Cristina Gottfridsson nu tar avstånd från föreställningen.
– Jag delar förstås inte hennes uppfattning. Men det är väldigt tråkigt att hon känner som hon känner. Utifrån mitt perspekitv kan jag inte se att det har skett något utöver det vanliga i repetitionerna eller bearbetningen av texten. En text skriven på papper är aldrig samma sak som en föreställning, utan det sker förändringar när pjäsen tar form på scenen, säger Linus Tunström till Kulturnyheterna.
Hur ser du på kritiken mot regin?
– Hur man ser på regi är på sätt och vis en smaksak. Men visst är det så att pjäsens ämne är extremt känsligt och det autentiska materialet som föreställningen utgår från har väckt starka känslor hos alla. Kanske blir reaktionerna därför också extra starka, säger Linus Tunström.
Regissören förstår inte kritiken
– Jag har inte gjort några ändringar som jag och Cristina inte diskuterade innan repetitionerna startade, säger hon till Kulturnyheterna.
Hur ser du på beskrivningen ”kvasikonstnärligt töcken som förtjänar stryk”?
– Jag tror att det är en subjektiv åsikt. Alla har arbetat hårt för att göra en konstnärlig föreställning och det är upp till varje åskådare som ser föreställningen att bedöma om den är ”kvasi” eller inte, säger Eugenia Gorelik.
Medgav vissa förändringar
Gottfridsson medger samtidigt att hon, efter övertalning, gett sitt godkännande till regissören för att få göra vissa bearbetningar. Hon menar dock att det var ändringar som skulle prövas och anser att teatern borde ha flaggat för att förändringarna inte fungerade.
Hur går du vidare nu?
– Jag vet inte. Jag vill framför allt att folk ska veta hur jag ser det och sen vet jag inte vad nyttan av en stämning skulle vara, säger Cristina Gottfridsson.
Kommenterar inte
Dramaturgen Marie Persson Hedenius, säger att hon inte vill kommentera kritiken utan att hon enbart arbetat med pjäsen tillsammans med Cristina Gottfridsson. För ansvaret för föreställningen hänvisar hon till teaterchefen Linus Thunström.