Kommissionen är i jättebråk med Apple om skatter på Irland och med Google gäller tvisten både skatter och sökjättens dominans. I det senaste förslaget ger sig kommissionen på nätjättarnas meddelande- och mejltjänster som man anser bör regleras hårdare. Bolagen måste garantera användarnas sekretess och spårning i syfte att skicka riktad reklam ska bara få förekomma efter användarnas medgivande. Grundinställningarna i alla programvaror ska enligt förslaget vara nej till spårning/reklam och nej till så kallade kakor.
– Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej, påpekar Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen med ansvar för den digitala marknaden.
Användaren måste godkänna reklam
Enligt förslaget försvinner kravet på enskilda sajter att fråga besökarna om de tillåter att kakor placeras i datorn. Ett sådant godkännande ska finnas i programinställningarna.
Ett skäl till förslaget är enligt kommissionen att skapa likvärdiga regler mellan telekombolag och internetbolag. Telekomoperatörerna har hittills inte kunnat använda kundernas metadata för nya tjänster, men det ska bli möjligt efter användarnas godkännande.