• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Andrus Ansip, EU-kommissionär med ansvar för den digitala marknaden, blåser till ny strid med amerikanska nätjättar. Foto: TT/Yves Herman

EU vill stoppa riktad reklam från nätjättar

Uppdaterad
Publicerad

EU-kommissionen vill stoppa nätjättar som Facebook, Apple, Google och Whatsapp från att utan användarnas godkännande spåra deras rörelser och skicka riktad reklam.

Förslaget innebär att kommissionens redan ansträngda förhållande till de amerikanska bolagen försämras ytterligare.

Kommissionen är i jättebråk med Apple om skatter på Irland och med Google gäller tvisten både skatter och sökjättens dominans. I det senaste förslaget ger sig kommissionen på nätjättarnas meddelande- och mejltjänster som man anser bör regleras hårdare. Bolagen måste garantera användarnas sekretess och spårning i syfte att skicka riktad reklam ska bara få förekomma efter användarnas medgivande. Grundinställningarna i alla programvaror ska enligt förslaget vara nej till spårning/reklam och nej till så kallade kakor.

– Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej, påpekar Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen med ansvar för den digitala marknaden.

Användaren måste godkänna reklam

Enligt förslaget försvinner kravet på enskilda sajter att fråga besökarna om de tillåter att kakor placeras i datorn. Ett sådant godkännande ska finnas i programinställningarna.

Ett skäl till förslaget är enligt kommissionen att skapa likvärdiga regler mellan telekombolag och internetbolag. Telekomoperatörerna har hittills inte kunnat använda kundernas metadata för nya tjänster, men det ska bli möjligt efter användarnas godkännande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.