Undersökningen visar att fyra av tio svenskar varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna.
– Vi har ju sett att diskussionen om vad som är sanning har intensifierats under de senaste åren. Spridningen av fejkmedier har också ökat och då har det också kommit en diskussion. Om det finns uppgifter som inte är klarlagda skapar det en osäkerhet, säger Tobias Lindberg chefsanalytiker på TU.
Undersökningen har gjorts på svenskar mellan åldrarna 18 och 75 under en vecka i februari. Tobias Lindberg säger att förtroendet för samhällsinstitutioner i allmänhet har sjunkit.
– Förtroendet för egentligen alla samhällsinstitutioner har sjunkit, och det gäller även medier. Det är en utmaning för samhället om man misstror den tredje statsmakten. Det är allvarligt, säger Tobias Lindberg.
Ansvaret ligger hos de etablerade medierna
Var tredje person är osäker på sin förmåga att upptäcka en falsk nyhet och många upplever att problemet ska lösas av de etablerade medierna. Tobias Lindberg menar att det kan ses som att publiken har en tilltro till medier.
– Det som överraskade mig lite grann är nu att man tycker att ansvaret finns hons de etablerade medierna, trots att problemet egentligen ligger på oseriösa medier, säger Tobias Lindberg.
– Man kan ju också se det som att man har en tilltro till medier. Att det är de etablerade mediernas uppgift att rikta blåslampan mot fejknyheter. Det blir en allt viktigare uppgift att kontrollera de uppgifter som cirkulerar idag, säger han.
8 av 10 anser att falska nyheter påverkar synen på fakta
6 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som inte upplevs som helt sanningsenliga
4 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som uppfattas vara påhittade/osanna
Knappt 1 av 10 uppger att de delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad
Knappt 1 av 20 uppger att de delat en nyhet på internet som de visste eller anade var påhittad
8 av 10 anser att medier som tidningar, tv eller radio har ett mycket stort ansvar att hindra spridandet av fejknyheter
6 av 10 anser att den enskilde har ett mycket stort ansvar
Var tredje är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet
8 av 10 anser att fejknyheter i hög utsträckning påverkar svenskarnas uppfattning om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser
Undersökningen är beställd av TU och genomförd av Ipsos.