SvD kritiseras för sponsrad intervju

Uppdaterad
Publicerad

Var går gränsen för vilka samarbeten en granskande journalist kan ha med näringslivet utan att tappa i trovärdighet? När SvD:s stjärnreporter Carolina Neurath gör tv-intervjuer inne i en sponsrad Volvobil – då är gränsen nådd, tycker vissa. I en exklusiv intervju med Kulturnyheterna tillbakavisar Neurath kritiken.

– Jag bara konstaterar att tittarna har varit väldigt positiva till den här intervjuserien. Jag måste göra journalistik för allmänheten, inte för andra journalister, som då kanske är de som kritiserar, säger Neurath. 

Svenska Dagbladets ekonomireporter Carolina Neurath är flerfaldigt prisbelönt och toppar ofta listorna över Sveriges bästa ekonomijournalister. Hon har gjort många granskande reportage, om till exempel Klarna, Postkodlotteriet, HQ Bank och dessutom skrivit en bok om riskkapitalister.

Sponsrad journalistik

Samarbetet skadar trovärdigheten

I en krönika i tidningen Journalisten riktar Publicistklubbens ordförande Björn Häger svidande kritik mot SvD, och Neurath själv, för den nya tv-satsning som tidningen genomför i samarbete med Volvo. I reportaget kör Neurath en av företagets nya bilar och gör delar av intervjun med finansmannen Christer Gardell inne i bilen.

”I TV-inslaget får vi se en hänförd reporter följa ”rebellen” Gardell till den dagliga lunchmatchen i Kungliga tennishallen, där han får säga att han är ”tävlingsmänniska” som nyligen gjort en ”jämn match mot världssexan”. De äter räksmörgås och dricker kaffe i små koppar i finansmannens kontor. De där kritiska frågorna kommer aldrig. Inget har grävts fram som Gardell konfronteras med.”, skriver Häger.

Samarbetet med Volvo är skadligt för Neuraths trovärdighet som grävande journalist, menar Björn Häger, och får medhåll av Sydsvenskans Andreas Ekström: ”Ni raserar trovärdighet som har tagit decennier att bygga upp”, skriver han på sin blogg.

”Jag har kontrollen över frågorna”

Men Neurath säger till Kulturnyheterna att det inte är hon personligen, utan SvD, som har skrivit avtalet med Volvo.

– Det viktiga för mig är att jag hela tiden har kontrollen över intervjuerna. Jag bestämmer vilka frågor jag ställer och vilka frågor jag inte ställer. Och det har de här – vilka samarbetsparners det nu är – ingenting med att göra. Det har varit centralt för mig att det är jag som bestämmer hur intervjun utformas, säger hon.

Här kan man ju tänka att en bil är en tydlig avsändare i det här programmet. Att du kör en Volvo – hade du några betänkligheter kring det?

– Jag tänkte inte så mycket kring just den delen, utan jag försökte fokusera på att göra ett bra jobb. Det gäller oavsett om det är att göra en granskande journalistisk serie i tidningen – eller som i det här fallet – en lite lättsammare tv-intervju, där vi träffar näringslivspersoner i deras egna miljöer och gör intervjuer på plats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sponsrad journalistik

Mer i ämnet