Sverige och Norden brukade utmärka sig i undersökningar om hur många kvinnor som får synas i nyhetsrapporteringen. Men de senaste åren har vi halkat ner.
I Sverige är 31 procent av alla som kommer till tals i media kvinnor. Det gör oss sämre än länder som Chile, USA, Pakistan, Jamaica och Rumänien.
– Omvärlden är bättre, nu hinner den ikapp. Vi ligger inte ens på topp tio längre, säger Maria Edström, medieforskare vid Göteborgs universitet, som ligger bakom den svenska delen av rapporten.
”Gör inte tillräckligt”
Den långsamma jämställdhetsutvecklingen stämmer dåligt överrens med mediernas självbild, säger hon.
– Alla redaktioner vi pratat med säger att det här är jätteviktigt och ”vi tänker på det här hela tiden”. Men man gör det inte tillräckligt, för det ser ändå ut så här. Vissa redaktioner jobbar systematiskt med det här, och har bra resultat, medan andra säger att de inte har tid att räkna.
Kvinnor osynliga i konflikter
303 nyheter, 620 personer och 336 reportrar i svensk tryckt press, tv och radio har granskats under en nyhetsdag. Resultatet jämförs med de andra 113 deltagande länderna.
Särskilt i nyhetsrapportering från konfliktområden syns kvinnor sällan. I svensk media utgör de bara 13 procent av alla intervjuade.
– Det påverkar vår bild av världen. Svenska redaktioner säger att de har problem med att hinna räkna när det handlar om blåljusjournalistik och krigsjournalistik. Då har man inte tid att vidga perspektiven, säger Maria Edström.
”Tar det inte på allvar”
Det är problematiskt, tycker hon.
– Nyheterna har en uppgift om att låta folk komma till tals i det offentliga samtalet. Det är en yttrandefrihetsfråga och en demokratifråga. Nyhetsredaktioner spelar en viktig roll för det allmännas väl, de är skyddade av grundlagar – pressfrihet. Det tycker jag inte riktigt att man tar på allvar.
Som i näringslivet
Studien heter Global Media Monitoring Project och görs vart femte år.
Första gången var 1995, i samband med FN:s kvinnokonferens i Peking.
Sedan 1995 har redaktionerna visserligen blivit mer jämställda. Men det återspeglas varken i mediebolagens styrelserum eller i rapporteringen.
– Kvinnliga vd:ar i aktiebolag i Sverige är 14 procent. I svenska dagstidningars bolagsstyrelser finns det också 14 procent kvinnliga vd:ar. Det ser alltså ut i mediebranschen som i näringslivet i övrigt, men vi vet att det är brist på kvinnor i näringslivet. Medierna tänker vi inte på. De granskar inte sig själva, säger Maria Edström.
– Det här blir mer och mer obegripligt. Sverige är topp fem på Världsbankens gender gap index, det är konstigt att det inte gäller medierna.