Modeikonen Katja of Sweden död

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska modeskaparen Katja Geiger, mer känd som Katja of Sweden, har avlidit 97 år gammal. Det rapporterar Dagens Nyheter.

Katja Geiger föddes som Karin Hallberg i skånska Ekeby 1920. På 40-talet gick hon på Konstfack och Beckmans designskola och studerade även vid Parsons School of design i New York. Hon ska ha avlidit i måndags, skriver Dagens Nyheter.

Modekarriären började redan under det tidiga 50-talet när hon och hennes man, filmproducenten Rod Geiger (som arbetat med storheter som Fellini och Rossellini) startade märket Katja of Sweden.

Slog igenom 1949

Enligt radioprogrammet Stil i P1 betraktades hennes kläder som exotiskt svenska i USA redan 1949. Och när hon som första svenska designer presenterade sin kollektion i Paris 1966 gick de svenskinspirerade allmogemönstren också hem. (Se bilder i klippet ovan).

Den svenska designern ”Katja of Sweden” i mångfärgad kjol och i profil. Foto: TT

Namnen på hennes kreationer var bland annat ”Kurbits” och ”Korsvirke” och färgerna var ”stugröd” och ”fjällvit”. Efter visningen ska de franska modemagasinet hyllat hennes svenska stil.

Före modeundret

Katja of Swedens nyskapande design av kläder och skor gjorde henne till ett svenskt modeunder långt innan begreppet myntades.

I sitt Sommarprogram från 2008 berättar hon bland annat hur och varför hon som växte upp i den bördiga myllan i Skåne, blev så förtjust urbana fabriksmiljöer. I programmet berättar hon också om sin relation med den tidens Hollywoodelit. Bland annat kände hon Charlie Chaplin.

Katja of Sweden skördade stora framgångar under 60- och 70-talet och samarbetade med flera unga svenska konstnärer.

När paret Geiger 1975 flyttade till USA lades märket ned och Katja Geiger började jobba mer med hemtextilier. De flyttade tillbaka till Sverige och skånska Tollarp på 90-talet.

Katja Geiger blev 97 år gammal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.