Hans och Eva Rausing, 1996. Till höger en bild ur den kommande operan. Foto: TT/SVT

Historien om miljardären Hans Rausing blir ny opera

Uppdaterad
Publicerad

De var rika, narkomaner och väldigt kära. När den ena av dem dog gick det inte att ta in. Hans Rausing gömde sin döda fru för världen i två månader.

Händelsen orsakade rubriker 2012. Nu gör Piteå Kammaropera scenkonst av händelsen, ”Stilla min eld”.

— Jag ser det som en gripande kärlekshistoria om två personer som inte riktigt passar in. De hade ett stort materiellt välstånd men de var ändå inte lyckliga, säger regissören Kristofer Steen.

Han är tidigare gitarrist i hardcore-bandet Refused, men har senaste tiden ägnat sig åt operaregi. Bland annat har han satt upp 1600-talsoperan ”Orfeo” av Monteverdi på Värmlandsoperan och Puccinis La Boheme på Norrlandsoperan. Men detta är första gången som han regisserar ett nyskrivet verk. 

— Det har varit bra att man har kunnat ringa och prata direkt med librettister och tonsättare, säger Kristofer Steen. Det går ju inte när man jobbar med Puccini direkt.

Nicolai Dungers idé

Operan ”Stilla min eld” är ovanlig på många sätt. Bland annat är den skriven av fyra personer i stället för bara två. Bakom texten står Kerstin Gezelius och Alexander Onofri, båda manusförfattare som tidigare jobbat med bland annat talteater och tv-drama. Detta är deras första operalibretto.

Idén kom från början från låtskrivaren Nicolai Dunger. Han hade skrivit några sånger som han skickade till Alexander Onofri med tanken att det skulle kunna växa till ett scenkonstverk. Alexander Onofri ville först inte ta sig an det. Men när han lyssnade på det igen tillsammans med Kerstin Gezelius så hände något.

— De var oerhört romantiska och samtidigt spöklika, säger Kerstin Gezelius. Någon sa att det var som att det låter som någon som sjunger till en död. Det är ju en sådan grotesk historia. Det är på något sätt bara operakonsten som kan höja det till en annan nivå

”Nästan som att det skrev sig själv”

— Det är det märkliga, att när vi lyssnade på det här så kom bara idén att det skulle handla om paret Rausing, berättar Alexander Onofri. Det kommer direkt. Det var nästan spöklikt, som att det skrev sig själv.

Operan fick namnet ”Stilla min eld”. Nicolai Dungers låtar blev en sorts arior i operan. Runt dessa fyllde tonsättaren Fredrik Högberg på med musik.

— Det finns nästan stråk av gotisk skräck i det hela. Men också av grekisk mytologi, Orfeus och Eurydike var det första jag kom att tänka på.

Färsk historia

Hans-Kristian Rausing gjorde allt för att dölja hustruns död. I operan är han omgiven av hempersonal och knarklangare, som han försöker hålla borta från rummet där den avlidna Eva ligger.

Vanligtvis handlar opera om påhittade personer, eller människor som varit döda länge. I det här fallet är det bara några år sedan händelserna som ligger till grund för operan inträffade.

Vill skapa förståelse

— Vi funderade länge på om det var rätt att göra denna opera, berättar Tomas Isacsson, chef på Piteå Kammaropera. Men det var två nycklar som avgjorde att vi faktiskt valde att gå vidare.

– Det ena är att familjen Rausing varit öppna om händelser och själva pratat om den, i radio bland annat. Det andra är att vi gör en mycket värdig berättelse om paret. En fördjupning som går bakom rubrikerna och vill skapa förståelse för människorna bakom händelserna.

Men han betonar också att det naturligtvis är en konstnärlig fantasi kring händelserna och ingen dokumentär. Piteå kammaropera har sökt familjen Rausing men inte lyckats.

Operan ”Stilla min eld” har premiär 15 oktober på Studio Acusticum i Piteå och ska turnera till Luleå, Skellefteå, Umeå, Östersund, Sundsvall och Örnsköldsvik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.