”Trots att Danmark vann lätt på slutet, är kvällens sanna vinnare evenemangets värd – den svenska komikern Petra Mede (...) Mede navigerade perfekt i Eurovisions unika blandning av geo-politisk rivalitet, dödsallvarliga musikaliska ambitioner och kitschigt nonsens.”
Så skriver den brittiska journalisten Barry Neild, för The Guardian och Observer, efter lördagens stora ESC-final i Malmö arena. Han är en av många som har hyllat Petra Medes insats som ensam programledare av den enorma tävlingen.
Mede hyllades både in- och utrikes
I början av finalveckan hördes en del gliringar mot den svenska komikern, bland annat i det internationella presscentret vid arenan. Bland annat tyckte vissa att Medes engelska uttal var för stelt. Men när hon presenterade sig i rutan på finalkvällen, rungade applåderna. Det fortsatte de sedan att göra på sajter som Twitter:
”Petra Mede har gjort ett jättebra jobb som värd för Eurovision! Programledarna brukar vara fjäskiga, men hon har varit rolig. Jag vill bo i Sverige!” skrev den brittiska radioprofilen Dan Morrissey. Den svenska journalisten Helle Klein konstaterade på samma mikroblogg att ”vi har bra brudar i det här landet!”.
Positiv respons på gaykyssen
De återkommande referenserna till – och skämten om – hbtq-världens koppling till Eurovision Song Contest tycks också ha gått hem. Särskilt ögonblicket då Petra Mede, under hennes sång- och dansnummer om allt som är typiskt svenskt, agerade präst som vigde två brudgummar. Då rasslade det till ordentligt på nätet:
”Den där programledaren är fantastisk! Sverige visar Eurovision att de säger JA till jämställda bröllop” skrev hbtq-gruppen Stonewall. Andra bloggare beskrev högljudda applåder när kyssen zoomades in i tv-rutan och tyckte att Sverige ska ha respekt för ställningstagandet i direktsändning. En brittisk skribent som brukar informera om Hiv tackade också Sverige för att ha ”höjt gayfanan” i år.
Saade kritiseras för ”milf”-kommentar
Men det var inte bara Petra Mede som representerade Sverige inför drygt hundra miljoner tv-tittare. Artisten Eric Saade fick förtroendet att programleda bland nervösa artister i Green room.
Han skämtade om hashtags och kallade danska Emmelie de Forest för ”vacker tjej”, medan Petra Mede fick etiketten ”Milf” (kort för ’mamma jag skulle vilja ligga med’).
Hashtag-skämten fick hyllningar från roade Saade-fans, men de mer kända svenska twittrarna var föga imponerade. Saades ordval kallades bland annat för sexistiskt. Artisten Sean Banan kommenterade med ”hashtag vad var det han Saade?”.
Yohio tog fel på staden
Robert som just nu har hand om Sveriges officiella Twitterkonto skrev: ”Eric Saade tar över showen. Fantastisk kille” men fick mothugg från både journalister och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård: ”Um, nej Robert. Nix”.
Inte heller Yohio fick några högljudda hyllningar i sociala medier. Som tröst efter att ha slutat som tvåa i Melodifestivalen fick han läsa upp de svenska rösterna. Han råkade dock förväxla städerna och sa hej till Stockholm i stället för Malmö. ”Han såg ut som en levande animekaraktär” twittrade en tittare. Då har nog Yohio ändå nått sitt stilmål.
Imponerade tittare
Även Loreen fick uppmärksamhet för sitt garderobsval, från BBC:s nöjesredaktion: Hade hon på sig en död falk under uppträdandet? Och backades hon upp av några ninjor i rött?”.
Överlag verkade de bloggande tittarna och journalisterna imponerade av Sveriges evenemang. BBC jämförde lite med OS-invigningen (”Jag tror att någon kollat på London 2012”) och författaren E.L. James bakom erotiska romanen ”Femtio nyanser av honom” kallade finalen för ”en triumf”. Mest entusiastisk var kanske författaren Jonas Gardell, som skrev såhär: ”Jag älskar Sverige! Vi borde fan ta över hela världen!”.